Ja, jag tar också del av ”fulmedia”, Katten

Det finns ingen objektivitet, det finns ingen sanning… det finns bara subjektiva beskrivningar.

Utifrån den jag ÄR väljer jag vad jag ser, hur jag värderar det som händer och hur jag känner inför världen. Och det är min sanning.

Så är det för alla människor!

Vi kan vara mer eller mindre medvetna och ärliga om detta, men sanningen är att sanningen är unik och privat. Det som är rätt för en är totalfel för en annan. Gott för någon ont för grannen… Trots detta finns det människor som storvulet tror sig besitta den enda rätta sanningen och tillåter sig att med ord eller handling osynliggöra/döda den som inte håller med.

Mest nära objektiviteten och sanningen kommer vi när vi vet någons äkta värderingar och utifrån det kan vi ta ställning till hur mycket vi ska tro på informationen som ges.

För att få en så bra bild som möjligt måste vi ta del av en massa information, även det vi inte gillar  från ”osäkra” källor (vilka är inte det?). Egentligen borde vi alla kunna engelska, franska, arabiska, kinesiska, ryska, hebreiska och en del språk till men tyvärr, det är omöjligt för dom flesta. Dessutom borde vi också få tillgång till informationsflödet i alla nyhetsbyråer och kunna välja själva – men det är omöjligt. Detta arbete överlåter vi till redaktörer, journalister…

Vi måste därför lita på vad andra tolkar, skriver och berättar för oss utifrån sina värderingar och sociala sammanhang och veta att allt är filtrerat, medvetet/omedvetet utvalt material och högst subjektivt… trots en god föresats om motsatsen.

Genom att ta del av många olika vinklingar och åsikter skapar vi oss den mest objektiva och sanna bilden av olika skeenden!

Det ger en viss trygghet!

Det här inlägget postades i POLITIK med kaffe och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

