Jag kan inte känna skuld för det som hände innan jag var född, Katten

Men allt som sker sen jag blivit vuxen tills demensen tar mig har jag ett ansvar för… ett helt hopplöst ansvar. Trots våra snabba och tillgängliga kommunikationsmedel, vår ”demokrati” och ”fria” opinionsbildning har det aldrig förr varit så svårt att bli hörd för den med en avvikande åsikt…

Jag tror på ”förintelsen” och jag  har varit i  Auschwitz. Det var en solig sommardag i slutet på 60-talet och jag var en ung svensk kvinna som gick genom porten ”Arbeit macht frei”.

Jag har sett rummen fyllda med avklippt hår – långa flätor, tussar, svansar… Jag har sett rummen fyllda med skor… jag har sett rummen fyllda med väskor… rummen fyllda med kläder…

Jag har sett gaskamrarna och rören där Cyklon B strömmade ut, Jag har sett ugnarna, likkärrorna, barackerna, taggtrådsstaketet…

Jag har sett resterna  av det ohyggliga.

Undrar vad vi skuldtyngt kommer att minnas om 30, 50, 70 år av det som händer idag, när vi är så upptagna med historien att vi inte ser – blundar – för alla illdåd som sker framför våra oseende ögon…

Så gjorde tyskarna också… för 75 år sen!

Det här inlägget postades i POLITIK med kaffe och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

