Du fick inte rösta i kyrkovalet, Katten

men det fick jag. Och jag röstade inte eftersom jag inte känner mig så engagerad i kyrkan, men nu ångrar jag mig…

Visst är det kyrkan som har hand om våra kyrkogårdar, deras skötsel och utseende? Och bara därför borde jag personröstat på den – om det finns nån sån – som vill göra kyrkogården mer levande – jo, precis det – med gravar som speglar olika personligheter, tider, mångfald… och frihet att välja utseende på anhörigas gravar.

Jag är så himla trött på likformigheten, tuktandet, den döda ordningen, alla penséer på våren, sen kommer pelargoner, lite isblommor och sen prydnadskål, ljung och kransar…

Kyrkogård-med-gravar-(9)

Okej då, nån tagetes kan accepteras….

Kyrkogård-med-gravar-(5)

Men det här duger inte… Vilt, vackert… levande…

Kyrkogård-med-gravar-(6)

Inte detta heller… slarvigt, ovårdat… och levande…

Vi pratar på samhällsnivån om mångfald, valfrihet och hyllar entreprenörskap och udda idéer – men inte på våra kyrkogårdar. Dom är minst lika döda ovan jord som under. Det kanske tom är mer liv där nere…

Dessutom blir jag upprörd över att gravar ”lämnas tillbaka” efter kanske 50 år om det inte finns nån intresserad anhörig/vän som vill förlänga gravrätten… Då rivs gravstenarna upp och tippas som fylle utanför kyrkogårdsmuren… och här försvinner vår historia, vår förankring i världen och människorna som funnits…  Gravarna med inskriptioner speglar vår historia, våra värderingar, maktförhållanden och trosuppfattningar… i vår tid är allting förgängligt, ytligt, utbytbart och snabbt… så även vår tid säger framtiden nåt, med gravstenarna dolda under p-platsens makadam… jag känner mig inte så stolt över det!

Idag är det dagen efter ett val och det har diskuterats valresultat. Block, vinnare, förlorare, % röstande… och Sverigedemokrater. Ständigt dessa Sverigedemokrater! Dom gick framåt, trots att många gick och röstade för att marginalisera dom, med motivering att SD inte delar kyrkans värderingar om allas lika värde…

Men hallå!

LIKA VÄRDE.

Inte är alla lika mycket värda i kyrkans ögon, då borde kyrkan vara vänsterradikal och från predikstolen föra ut ett budskap riktat mot nutidens råa kapitalism, privata rikedomar, bonusar, orimliga inkomster, utsugning av jorden och fattiga… Inte många ord hörs om den alltmer orättvisa fördelningen och ökande klassklyftor… istället pratas om gåvor, soppkök, mission, välgörenhet, fadderbarn och tacksamhet från den som fått… och givaren får gott samvete i sitt överflöd och ett hopp om en biljett till Himlen.

Kyrkan, jag gillar din målsättning och vill se ett aktivt arbete för allas lika värde och en levande kyrkogård!

Då ska jag rösta i nästa kyrkoval, Katten, om jag fortfarande är ovan jord …

Det här inlägget postades i FUNDERINGAR och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

