Lyft inte på mitt täcke, Katten, jag vill inte titta ut…

Jaså Katten, maten är slut? Jaja, du ska få… men gå inte under mina fötter!  Oj, nu kom posten också… det var värst så mycket tidningar… har jag legat såååå länge… och så räkningar… och ett kort!

Från Viola. Vad skriver hon? ”Härligt med retreat”, står det bara. Inte så informativt, men hon lever i alla fall… och ja, hon vilar ju sig!

Här har du Katten. Både torr -och blötmat. Och lite grädde. Den var sur… och kylskåpet ekar tomt. Hur kan tomhet lukta mögel? Katten, du får en skål med färskt kranvatten! Jag vet, du föredrar unket blomvatten… men jag har inte ens det…

Nej, jag tänker inte handla, jag tänker återvända till under-täcket-livet, men först en kopp  kaffe och en snabb titt i tidningarna…

Vad ser jag? Kan det här verkligen vara sant?

coop-mamma-och-pappa  coop

Coops reklam barn med mamma och pappa. Nu har ”mamma och pappa” ersatts med ”vuxna”… eftersom många barn inte känner igen sig i den heterosexuella normen för familjen. Hur försiktiga ska vi vara och vilken värld är det OK att se?

Och hur gör jag när jag handlar med barnbarnen… och om barnen handlar själva, blir det ingen banan då?

Det här måste ju ha varit ett praktskämt… Sexanspelning i ett barnprogram röt vän av ordning. Måste ha varit ett skämt… men det är svårt att veta nu för tiden.

Någon noterade att Bennys gerbil – ökenråttan Peggy – alltid omnämndes som ”råttan” eller Peggy”, utom i ett fall när Peggy var försvunnen och Benny var ledsen. I samma situation var även Bennys mamma ledsen och då ställdes frågan om hon också kanske förlorat sin ”mus”…

Här står det ju om lussefirandet. En rappare i luciatåget, en kille som känner sig diskriminerad för att han inte får vara lucia, att visan ”Vi komma, vi komma från pepparkakeland… ” inte får sjungas och en liten Mio som inte får vara pepparkaksgubbe i lussetåget…

Det hände i Laxå, där pepparkaksgubbeförbud rådde i en skolklass då fröken inte tyckte det var lämpligt, nån kunde ju ta illa upp… det gjorde Mio!

Varför denna världsvida uppmärksamhet över vad som hände i ett klassrum i Laxå? Kanske för att det sätter fingret rakt på nå´t mycket större… vilken värld vi får se! Och vad är vad? Ibland kan det bli för ”rätt” och för ”gott”, en kan vilja för mycket så det slår över i motsatsen. Så blir det ofta här. Är det typiskt svenskt?

Inte den här också! Kalle Ankas julparad…

blondin,-neger-och-jude

Bort med dockan som ska lära sig säga ”mama”, bort med sprattelgubben som är svart och bort med den kroknäste skäggige mannen som sägs vara jude… Herregud, får inte svarta eller judar karikeras? Och den dumma(?) blondinen – är hon blond förresten – finns hon med som jämvikt?

Det knackar på dörren, Katten, vem kan det vara? Så här dags…

Men, barnbarnet då, ska inte du vara i skolan? Jaså, magen nu igen. Kom in en stund då… här finns inget att äta för jag har bosatt mig fastande under täcket på obestämd tid, lite vatten kan du få.

Då kan du kolla här, har du sett det här?

coop-mamma-och-pappa

Vad tänker du på? Ser du inget konstigt?

– Kanske att det är gratis, men det kan det ju inte vara… stavfel… Nä, ser helt OK ut.

Det här då?

blondin,-neger-och-jude

– Det är ju Kalle Ankas Julprogram, ju… Vadå konstigt? En docka, några gubbar och en fet tomte…

Mitt yngre tonårsbarnbarn såg inte en dum blondin, en rasistiskt framställd svart människa eller en karikerad jude utan bara  en docka, en sprattelgubbe och en gammal gubbe med stor näsa och skägg…

– Jude?

Barnbarnet såg ingen antisemitism, såg ingen jude…

Visst, det handlar väl om ett omedvetet accepterande av en förtryckande struktur… eller om något annat!

– Du bara tjatar, jag går nu… Hejdå!

Hej då, vi ses kanske till julgröten, sköt nu skolan slyngel!

– Jajaja, Tjôta!

Hej sängen, här kommer jag igen… vad är det för fel på världen? Eller mig?

Kom du också Katten, under täcket… Nu sover vi!

Det här inlägget postades i SAMTAL och FIKA med Katten och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

