Jag har varit på bio, Viola

Hallå, Viola! Oh, så gott det luktar… nybakat och kaffe. Långt ute på gatan…Ja en försmak utav advent. En stor het svart kopp… och ljummen saffransbulle… himlen är nära!

Igår såg jag filmen ”En oväntad vänskap”, som bl.a du pratat så mycket om. Jo, den var jättefin och visst baserad på en sann historia. Och jag skrattade. Flera gånger! Men Viola, jag såg minst två filmer samtidigt!

Jaså, fick du betala dubbelt pris då också?  Nu var du allt snabb…

Filmen fick mig att tänka på alla diskussioner om Lilla Hjärtat, rasism, pickaninny, black-face och hur man porträtterar och presenterar icke-vita människor på ett icke-rasistiskt och fördomsfullt sätt. Vad menar du? Precis det jag säger…

Hur gör man det? Går det? Vi ser ju olika ut. Hade jag sett filmen för 20 år sen hade jag nog bara sett en film… Nu ser jag inte annat än etnicitet, färg… överallt!

Den svarte Driss i filmen agerade precis som ”fördomarna” föreskriver. Gjorde även den handikappade mannen det-agerade som de fördomar vi har om rika och handikappade? Ja… det är lättare att som rik leva ett bra liv trots ett handikapp eftersom den rike kan ordna det för sig med tekniska hjälpmedel och personliga assistenter. Och rikingen i rullstol hade all kontroll och makt…

När poliserna överlistade och stoppade Driss efter en vansinneskörning så tjatade han och ljög sig fri, genom att göra poliserna osäkra… Detta beteende stämde tyvärr perfekt med mina erfarenheter, men mina erfarenheter anses sakna grund i verkligheten och ses bara som utslag av min rasism…vad menar du? Precis det jag säger… saknar grund i  verkligheten – vilken verklighet? Min verklighet! Jag har träffat ”Drissar”… många gånger!

Blev jag förvånad när samme Driss visade sig vara en överdängare på att dansa, på den rulstolsburnes Philips födelsedagsfest med stråkar och fin musik… Nej, svarta människor dansar alltid – i glädje och sorg – säger fördomen… och han gjorde det! Hade du blivit mindre förvånad om han stått utefter väggen och sett ner i golvet? Nej… det borde han gjort… om han varit vit… men nu var han svart… så…

Inte heller blev jag förvånad när han använde fysiskt våld för att skrämmas och hota… men detta handlar nog mer om klass än färg…Kön kanske? Någon som sett filmen tyckte den var för macho. Ja smaken är delad liksom baken. Så är det! Macho är ordet här… färgneutralt globalt macho.

Sen kom det viktigaste. Hur såg/ser svarta människor ut? I filmen. Som en del svarta människor. Mörkt skinn, platt och bred näsa, stor mun med fylliga läppar, vita tänder och ögonvitor,  mörka ögon…                                                                                                                          

Milde, tänkte jag, hade jag ritat av brodern/kusinen hade det blivit rasistiskt… Den brodern hade mun… black-face, direkt! Och ungarna, pickaninny… Hjälp!                         Det verkar som vi målat in oss i ett hörn. Med svart färg?

Hur ska icke-vita avbildas. Dom ser ju faktiskt inte ut som vi. Det är inte bara färgen som skiljer oss åt… En asiat har inte samma drag som en vit eller färgad. Är det rasism att visa det?

En karikatyr, föreställande en icke-vit är det rasistiskt? Får vi inte skämta längre…  alla skämt bygger ju på lite sanning eller fördomar som skruvas till – annars blir det ju inte roligt! Humor är ju ett sätt att hantera svåra frågor och tabun också…

Allt som har med ras, etnicitet och mångkultur att göra har i Sverige blivit lika laddat och omöjligt att hantera som en rondellhund i muslimska världen. Är det bra?

Att låtsas att alla är vita är ju att osynliggöra alla som inte är det… Då befäster vi ju vithetens överhöghet som norm… Jag klarar inte detta, Viola… Tyvärr har jag ingen lösning på detta Elin. Inte jag heller…

Det var en av filmerna jag såg…

En annan var en film om klass… där den rika överklassen ”uppfostrar” underklassen och där en underklassare som en narr får underhålla och roa… Jag tycker det är bra att vi delar med oss utav den kunskap och erfarenhet vi har. Kan det dessutom hjälpa människor att klarar sig i denna värld med dess oskrivna regler så är det väl ett plus. Frågan är om överklassens värderingar alltid är bäst… för framtiden, den nya framtiden och enda tänkbara alternativet värt att sträva efter? Får mig att tänka på teaterpjäsen ”Timmarna med Rita”…

Verklighetens Driss blev egen företagare så att veta hur andra-även överklassen- tänker, kan väl inte vara en nackdel, eller? Nej, men att bli sån… tvingas bli sån för att lyckas… är det bra?

Min erfarenhet är att den bästa gåva man kan ge till någon är ett skratt. Ja, den gåvan är värdefull! Jag trodde i min enfald att många både unga och gamla drömmer om att roa andra och samtidigt dra in storkovan. Har jag fel? Nej, du har säkert rätt!

Så såg jag en film om vänskap också. Manlig vänskap…

Jatack, mer kaffe, Viola, idag har du verkligen fått till det! Ja, jag tänkte att jag får ju göra mig till, nu när jag försvinner ett tag.

Först tänker jag vara på ett gammaldags vilohem, för att senare åka på retreat. Kommer troligen hem någon gång i februari. Gamlingarna har för mycket pengar idag, även utan jobbskatteavdrag! Eller… Vilohem. Retreat… vad ska det vara bra för, gamla människan, vila kan du väl göra hemma!

Du får inbjuda någon av grannarna på kaffe ett tag. Dom har jag redan tjatat hål i huvudet på… och så äter dom LCHF också – inga bullar, inga kakor och jag tänker då inte bjuda på fläsk till kaffet!

När du går  så ta med brödet och bullarna, för jag har ingen frys. Gärna, tack Viola.

Du får ha en trevlig och ljus Lucia, god jul och ett riktigt gott nytt år Elin! Du också, och du kan väl skicka ett kort nån gång eller ett telefonsamtal kanske… eller lämnar du mobilen hemma också? Det kanske annars finns en lånetelefon på retreaten…

Vila du upp dig och återvänd som en nyutsprungen fräsch vårblomma, en vintergäck i februari… eller senblommande julros… 

Ha det! Hälsa Vilohemmet…

Det här inlägget postades i FILM, TEATER, SVARTA, VITA och GRÅ och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

