Det är inte lätt att tänka rätt

Hej Elin! Vått och mörkt ute, men det är fint med alla ljus som du tänt. Javisst är det, nu gäller det bara för Katten att passa svansen… Hej, förresten!  Kaffe? Ja tack!

Elin! Ja, Viola! 

Jag har ju tidigare talat om att det inte är just att de rika provinser kräver självständighet såsom Kroatien och nu Katalonien. De vill inte dela med sig till de fattigare delarna av landet. Det är en sanning… men det finns många fler plan, tror jag. Jo, kan så vara. Det var en studentska/ guide i Kroatien som sa att de inte vill skicka pengarna för sin olja, sitt järn m.m.  till Sarajevo och därför hade de krävt självständighet. 

Vi klarar inte av att ingå i för stora enheter, vi kan inte överblicka, vi kan inte påverka och vi känner ingen samhörighet eller delaktighet med dom som är för långt bort… inte för dem som är närmre heller och vem vill dela med sig? Vi vill ha sänkta skatter, Vet vi inte vad skatterna är till för? En försäkring – billigare än vad försäkringsbolagen kan erbjuda. billigare varor… vi vill ha mer, mer och mer… får aldrig nog… och den som inget har kan skylla sig själv. Detta är politiken och värderingarna inom EU! Och våra?  Det har blivit det… annars hade vi haft ”folkhemmet” kvar och varit rädda om det! Vi har låtit oss luras… Allas? Dom flesta ser inget alternativ till detta superkapitalistiska maktprojekt! Och vi får inte glömma att alltför många fortfarande kortsiktigt tjänar på det…

Vem fan vågar säga ”solidaritet” De som är modiga, har kunskap och insikt… nej, det är arbetslinje  – fast det inte finns jobb och det betyder låååga löner  för dom som har jobb – och mer rikedom till dom som redan har… allt annat går emot EU:s principer om frihandel, fri rörlighet och konkurrens… Som sagt…Vem betalar? Och vem får! Inte Europas romer i alla fall…

Idag hörde jag att budgetförhandlingarna i EU kollapsat. De rika länderna, där bland Sverige och England vill betala mindre och ha kvar eller ha fler rabatter. Jo…

För några dagar sedan skulle jag sagt att det är bättre att vi använder våra pengar till att bygga lägenheter till de 250 000 ungdomar som vill flytta hemifrån, anställa fler personer i skola och vårdsektor. Det tycker jag fortarande!                                                                       

Nu realiserar jag, att jag reagerar och ser på problemen precis som dem jag kritiserar. Ja visst är det sant – mina barn och andras ungar; lättare att se grandet i sin nästas öga än bjälken i sitt eget.

Jo… men tänk, jag tror inte för ett enda ögonblick att våra pengar kommer ”behövande” EU-medborgare till del, jag tror pengarna som vanligt går ner i dom redan rikas fickor, till lite krig, lite bankstöd, ett antal höga löner, lite fiffel här, lite extra förmåner där, några nya avdrag… och våra ungdomar förblir än mer förbannade mambos, fler RUT-bidrag för rikemansungarnas studier och fler utslitna medelålders döttrar som vårdar gamla föräldrar… Och här läste jag Katrine Kielos i Aftonbladet…

Hörde lördagsintevjun med Urban Bäckström… han flaggar för privata avgifter för skola och omsorg. Och fortsatta RUT-bidrag? Säkert! Dom är ju omfördelningar från fattig till rik… Och skattepengarna räcker inte… dom ska ju räcka till privata vinster i vårdbolagen ockå… EU skiter i människorna – vi är bönderna i schackspelet – och ser bara till höjdarna, pengarna, militärstrategier, maktbalanser, tillväxt… EU kommunicerar det som får oss att frivilligt att säga ”ja” – det skulle fortfarande se för illa ut med fysiskt våld.

För övrigt har du rätt, om vi levde i en annan värld… som på riktigt vågade använda begreppet solidaritet!

Det har gjorts en Sifo-undersökning om SD. Efter alla skriverier har de fått ökat stöd. De har gått ifrån 7% till 12%. Det är inte så konstigt! Brist på politiska samtal och alternativ, ohörsamhet inför människors verklighet och oro… Och så finns dom ÖVERALLT! SD:arna. I varje tidning, i nästan varje TV/radioprogram… ja de behöver inte lägga ut pengar på reklam, de har massor, gratis  dom häcklas, hatas, stöts och blöts…MEN DOM FINNS och antas ha en politik som ”alla” tar avstånd ifrån… VAR FINNS ALLA ANDRA och deras politik, deras framtidsvisoner, lösningar… Jo, jag hörde Framtidspartiet Socialdemokraterna… Hörde jag rätt? Jo, det gjorde jag nog… den enda ”tillåtna” framtidsvisonen går åt höger…

Undrar vem som tjänar på detta, Viola? Högern, men bara en kort tid tror jag.

Och var ligger ansvaret? Hos oss alla som håller tyst, som inte engagerar oss, som inte röstar, som dömer ut utan att ta reda på hur det verkligen förhåller sig. Inte bara! Vi som inte vill ta ansvar, som bara letar efter syndabockar. Vi som undrar varför ingen gör någonting, som väntar på att andra ska fixa det. Du har både rätt och fel… det är svårt att göra sig hörd i dånet…

Ligger ansvaret hos den ”dumma” massan? Hos elaka SD:are? Inte är det dom som bestämmer över medierna och den information/propaganda som sprids… Det finns andra krafter… Occupy-rörelsen, en liten Vänster, F!… MEN VAR ÄR DOM? De finns, men dricker sig inte berusade och ger sig ut på gatorna med kameran i hand. Nyktra eller aspackade spelar ingen roll… Jag tror det beror på att dom inte är några hot, Viola, och det funkar att tiga ihjäl dom… 

Eller finns problemet hos medierna, som till nästan alla procent ägs av högerkrafter och tillväxtromantiker som ser den inslagna vägen som den enda mot framtiden. En kortsiktig framtidsvision. På sikt är den vägen ohållbar och leder till vår död, men idag gynnas makten – ett fåtal – av den… Vissa ramar får inte ifrågasättas!

Utan mäktiga ”vänner” vore det omöjligt för SD att få 12 procent, tror jag… En politik som går mot minskade klassklyftor, mer jämställdhet och större miljötänk är politiskt OMÖJLIGT idag, du låter som vi ska kasta in handsken och hoppa men vi låtsas inte om det och låter fokus hamna nån annanstans… Kanske ska vi hoppa? Bungyjump!

Det värsta är inte SD´s framgångar, tycker jag, utan alla de som tycker att det är väl inget att orda om. Kanske är det så att SD ”är som folk är mest”, varken bättre eller sämre? Nej, de vågar och är beredda att anpassa sig för att få makt och de är beredda på att använda den. Eller identifikation? ”Super till och bär sig illa åt gör ju alla (?), eller- vad tjatigt, jag orkar inte lyssna på det mer; bryr mig inte, jag tänker inte rösta och har inte heller gjort det på många år; varför hetsar du upp dig, man kan ändå inget göra…” Det påminner mig om Dr Martin Luther King som sa:”Det är inte de onda människorna som är farliga, utan de goda människornas likgiltighet.” Så är det, men vad är ”gott”? Urban Bäckström och jag är exempelvis inte helt överens… Vem är likgiltig du eller Urban B? Ingen av oss… är vi goda då?

Lyssnade du på P1 häromdagen? En kvinna ringde in och kommenterade att det blev fler och fler varsel, och hot om nedläggningar. Hennes förslag var, om det nu är brist på pengar, så kan man  i jämställdhetens namn sänka mäns löner till kvinnolönernas nivå. Ja, jag hörde det och tänkte ”ÄNTLIGEN”, men så himla omöjligt… Varför det?  Därför att avståndet generellt skulle minska/försvinna mellan män och kvinnor… och då är det genast synd om männen. Kolla bara skolan, där tjejerna presterar bättre… hur ska vi anpassa skolan för att bättre passa killarna?  Så länge killarna/männen har ett övertag så är allt i sin ordning! Om det är sant att det är brist på pengar därför att de är på fel platser, och att företag hotas med nedläggning eller att många sägs upp, är det väl en lösning? Ja, teoretiskt är det så…

Den manliga programledaren var bra. Han svarade : ”Ja det är ju en bra idé, ni kvinnor har ju kunnat leva på er lön, så då ska vi väl också kunna det.” Ett förslag att tänka på och kanske förverkliga. Lättare ordnat än att kvinnor ska få lika lön för likvärdigt arbete, jämfört med  män i alla fall. Lika svårt! Det handlar ju om makt… den som tjänar mest bestämmer! Ja, men om även männen blir uppsagda så förlorar de ju den makten? Då tar dom till ”knytnävarna”…

En annan positiv sak är att Maud Eduards m.fl. har kommit ut med en skrift ”Det heter feminism”. 20 artiklar med förslag till en bättre värld om jag förstått det rätt. Dock kunde Bokia inte hitta den. Jag undrar var jag kan hitta den, vet du? Nej, det kanske inte är en bok… Studiematerial?

Du Milde, ju mer vi pratar, desto mer kommer jag att tänka på… Har vi hela dan på oss, eller? Nej, jag måste iväg. 

Vi kanske ska fortsätta över en lunch, ska vi simma ut och avnjuta dagens salladsbuffé  i ett ostört hörn? Vi kan göra ett försök i morgon. Tack för kaffet!

Var så god, måste du redan gå?

Det här inlägget postades i POLITIK med kaffe och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

