”Där ölet går in, går vettet ut” (Havamal)

Hej du Elin! Jag såg att det lyste, så då vågade jag hit även om det är tidigt. Har du hunnit sätta på kaffet ännu? Nej, faktiskt inte… men så himla tidigt är det inte men det ljusnar så sent nuförtiden.

När jag kom hem efter min resa, en resa utan TV, radio eller tidningar, möttes jag utav SD-skandalen. Den ja, den har fyllt medierna. Så du har varit ute och rört på dig… Utan media, var kan du då ha varit? I öknen? Säg till mig nästa gång, nästan så jag blev lite orolig när du inte svarade på mina knackningar.Jag talade om det för dig. Du måste ha tänkt på annat. Då ska jag kanske redan nu tala om att jag blir borta i december och januari igen, så att du vet. Du får bjuda in någon annan på kaffe.

Min första tanke var då – ännu en politisk grupp som ska sänkas, suddas ut. Jag tror din tanke var helt rätt… Sorgligt men sant! Nu har jag aldrig röstat på eller kommer att rösta på dem, men i ett demokratiskt land, med stöd utav ca 7% av väljarna, bör man ju få finnas till. Precis så! Ett demokratiskt land måste tåla folkets vilja, respektera valen…Jaha, som i Nazityskland och Ungern? Det är det som är demokratins utmaning! Det gäller att ha en politik som gör extremismen maktlös… inte genom att tysta ner utan därför att bara ett fåtal känner behovet… men extremerna behövs som demokratins yttersta ”vakthundar”!

När jag sedan läste att det är de själva som tagit filmen ett halvt år innan de ställde upp i riksdagsvalet,och att det inte är 16-17-åriga pojkar, utan vuxna män i 30-årsåldern, som hade och som har, politiska ambitioner, som är med på filmen, då började jag undra. Det kan man ju göra… men så ser vår omhuldade alkoholkultur ut…  och få ifrågasätter den, den ses som så självklar… Varför togs filmen? Ett ”roligt” infall med fylledramatik? Tänk att det går att filma med mobilen… Kul… Höhöhö… och järnrör, känn… kom an… här ska dom få… Kul kul kul… Filmar du? Ööööööhh… Varför sparades den? Dom är väl samlare… kanske… Hur hade de tänkt att den skulle användas? För att minnas vad dom gjort när dom hade så roligt… eller visa för kompisarna hur kul man hade…

I familjearkivet? Inte osannolikt…

Vem vill ha en jämställdhetsminister som skäller kvinnor för horor och luder? Det var kanske inte just den ministerposten som stod överst på önskelistan… men tilltalen är vanliga till och om kvinnor! Det är svårbegripligt nog att vi har en jämställdhetsminister som inte är feminist. Vilken ”seriös” politiker är feminist idag…  så laddade ord går inte hem i stugorna! Och vad är feminismen idag? Vem vill ha en finans-eller försvarsminister som i det privata använder sig utav järnrör som ett hot? Det gäller att hålla sig nykter…

Det som pågår är sjukt och ovärdigt. Vi borde prata politik istället och partierna borde fokusera på den egna politiken, dom egna värderingarna och lösningarna istället för att fokusera allt på SD… Alla medier är ju totaluppfyllda av SD – varenda nyhetssändning, tidningssida och TV-soffa, har världen stannat eller har SD blivit jordens centrum?

Var hittar man de mötesplatser där politik diskuteras seriöst? Ja du… vid våra kaffebord kanske, men vi är lite ensamma… Vilka är intresserade? De flesta jag talar med tycker politik är tjatig! Ointressant! Det tycker tyvärr dom jag pratar med också… eller så ”är det ingen idé att bry sig”. De tänker i alla fall inte rösta!

Skriker alla så högt för att överrösta den egna rasismen som ingen god människa vill ha eller se? Vem har inte använt orden hora, luder, fitta… blatte, svarting, neger…  jag har aldrig använt dessa uttryck! Bara det sista ordet och då som barn. Jag har sagt både ”negerboll” och ”neger”, så kallades den svarte pojken i Afrika i min läsebok i klass 1… men ”lesbisk negress” går bra för det har Täppas sagt i radio…

Jag tror, att om man vågar titta på sin egen ”inre lille Sverigedemokrat” blir den mindre, mindre farlig, hanterbar och en väg till utveckling och förändring. Då kan vi kanske lösa dom problem som ligger framför oss…Lycka till!

Herregud, det handlar ju om så mycket… Det är mycket som måste skärskådas, vrida och vändas på… inte minst vår alkoholkultur…som tycks vara en helig ko.

Det får bli mycket fika framöver, Viola… världsläget kräver det och vi blir väl feta som grisar, men lite måste man väl offra för ”saken”…

En kaffeskvätt till, Viola, den kanske klarnar tanken… Jag behöver den i alla fall och visst var drömmarna ganska fina fast dom var någon vecka gamla?

Drömmar, ja…Just nu känns det mest som mardrömmar!

Det här inlägget postades i POLITIK med kaffe, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

