Jag känner inte värmen, Viola!

Oh, så varmt och gott du har det och kaffe luktar det också… Det var kallt ute idag och vitt på marken, men det blir det ju så fort himlen är blå vid den här årstiden… Ja, men visst är det vackert? Ska du ha en smörgås eller bara en kaka, eller både och? En kaka är aldrig fel…

Men snart kanske det är slut på det kalla vädret, hörde jag på Nyheterna. Snart och snart förresten, tiden beräknas till 50 år inget jag får uppleva, misstänker jag… men jag skulle gillat det… Värmen! Här blir det troligen mer regn än värme.

Hörde du det, att Jordens förväntade medeltemperaturhöjning lär bli närmare fyra grader mot dom beräknade två och det leder till allvarliga konsekvenser med värmeböljor, höjd havsnivå, översvämningar, epidemier… och så dramatiskt har det inte varit på 20 miljoner år.Tur att syndafloden inte kommer oftare, fast vissa delar av jorden har av och till fått en försmak.

Det är säkert sant, det där med syndafloder…

Jag tror på det, men jag tror inte att det bara är människans ”fel” och mitt bilkörande…Nej det kan så vara, men det enda vi kan påverka är det vi gör och förstör 

Jag tror det är jordens, solsystemets, Universums livsrytm… som vi inte riktigt förstår och kan kontrollera utan bara anpassa oss till! Och det stör oss… Människan vill inte anpassa sig! Nej vi vill bestämma, ha makt över naturen, men det straffar sig.

Om vi nu ser en kommande ”katastof”, varför gör vi inget…för att vi troligen är mer släkt med lämlar än vi tror mer än höjer priset på fossila bränslen, säljer utsläppsrätter och pratar och pratar, söker syndabockar, pratar lite till…det tycks vara det vi är bäst på  och ordnar en ny konferens i ämnet…

När vi istället borde förbereda oss, bygga vallar, försöka rädda det som räddas kan och resolut planera för ett liv på jorden med helt andra förutsättningar, tycker jag.

Vi bör spara på energi och värme, ta på oss mer kläder i stället för att värma upp oanvända rum. Arbeta mindre – 4-6 timmars arbetsdag- minska resandet. Inte transportera matvaror över hela jordklotet, äta närodlat. Gå och cykla i stället för att gå på gym. Återanvända det som går, och tänka på kommande generationer, som också bör få chansen att uppleva denna vackra planet. Det kunde jag inte sagt bättre själv…

Visst är det sorgligt att mycket levande kommer att dö, gamla arter försvinner och nya tillkommer… Visst är det sorgligt att många människor också kommer att dö… och det sorgligaste är att det – som vanligt – är dom som redan har det sämst som drabbas hårdast… eller blir det inte så?

Det är klart att det blir så. De fattiga och mest utsatta i samhällena bor, lever och arbetar nästan alltid där naturkatastrofer drabbar hårdast. Dessutom har de inte pengar och möjligheter att fly fältet som de  mer välbeställda har.

Ingen vet, det kanske är vi – dom privilegierade – som är mest känsliga för förändringar i livsstil, infektioner, solen, hettan, blötan… Det är vi som glömt alla kunskaper i överlevnad. Vi har kunskapen och pengarna att skydda oss, och det kommer vi att göra på de andras bekostnad. Det kanske är vi som dödar varandra när vårt livsutrymme krymper… vi har ju potenta vapen! Ja ett modernt krig skulle säkert ytterligare höja temperaturen.

Det kanske är vi och vår livsstil som dör… Jorden, solsystemet och Universum fortsätter obekymrat sina liv tillsammans med alla dom organismer som klarar anpassningen. 

Ja, det är en trösterik tanke.

Jag skulle vilja vara en av dom… organismerna???  Precis. Ja, det kanske du blir.

Ja tack, lite mer hett och starkt kaffe och så tar jag en bulle till också… Goda!                    Var så god! Ta för dig!

Det här inlägget postades i MILJÖ och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

