Det är inget löfte, men det känns som om jag snart slutar prata, Viola!

Hej, det är jag, Viola. Kaffesugen, våt om fötterna – dessa djupa vattenpölar –  och väldigt pratsjuk! Har du tid en stund? Jag ska inte stanna sååå länge… Javisst har jag tid och kaffe. Vad mera?

Tog med lite urklipp idag… Titta här… OH, så klumpig jag är… men vilken tur, kaffespillet kom bredvid… OJ, på duken, Viola. Hetsa inte upp dig, det finns tvättmaskin.

Har du hört vad det här ställt till? Storbråk…

                                     

Det är en animerad barnfilm ”Liten skär och alla små brokiga” av Stina Wirsén och den anklagas för att vara rasistisk med tanke på hur Lilla Hjärtat avbildas och framställs… hon har kolsvart hudfärg och tjocka läppar och liknar därför en rasistisk blackfacefigur.

Jo, jag har läst om det men orkar verkligen inte att ta till mig det. Det stormar i alla vattenglas tycks det. Är de seriefigurer som finns med personer av den vita rasen så utformade att vi vill likna dem? Asterix? Tintin? Lille Fridolf och hans bastanta maka? Kronblom? you name it! Det har jag inte tänkt på… framställa kvinnor som såna ragator… Vad använder vi media och tryckfriheten till? Måste alla ha både rem och hängslen för att våga uttrycka något? Och flytväst… för extra säkerhet även hjälm…

En amerikansk professor i visuell kommunikation, John Jennings, säger efter att ha sett en trailer till filmen: ”karaktären är uppenbarligen en negativ rasistisk stereotyp.” och en ”pickaninny”. Vidare anser han att rasismen förstärks av att Lilla Hjärtat med mänskliga drag placeras ihop med djur… och effekten blir, enligt professorn,  att filmen verkar slå fast att ”Lilla Hjärtat” inte är mänsklig.

Han avslutar med: ”Jag använder inte begreppet våld lättvindigt. Det här ÄR en typ av
attack. Den attackerar våra ungas allra innersta…”

Jag blir alldeles förstummad…Så blir jag, fastän jag inte sett filmen eller läst mer om den. Den verkar bli något för intellektuella att doktorera på.

Hur avbildar vi människor som inte är vita? Jag googlade på ”blackface” och Pickaninny” och hittade bilder på färgade människor, ”vanliga” bilder, foton, porträtt och skämt/satir/ironi bilder… Får vi bara driva med vita norrmän?

Danskar också kanske? Men om vi inte får lov att behandla svarta, gula, färgade som vi behandlar varandra så behandlas dessa grupper inte jämlikt. Vad sysslar vi med? En kvasijämlikhet?

Jag har svårt att ta in detta, Viola! Du är inte ensam!

Allting blir så himla fel och det känns som vi missar målet, kanske inte ens ser det… eller ännu värre, vi vet inte hur det ser ut!  Det kan inte vara mer rasistiskt att naturalistiskt avbilda en svart människa än att på samma sätt avbilda en vit…  är det mer rasistiskt  att likna den färgade vid en apa än att skrika gris efter en vit… eller är jag bara gammal?

Jo, jag tror jag vet… detta med över -och underordning… att vi inte får slå ”neråt”… men detta betyder ju att vi faktiskt fortsätter se oss vita som överlägsna och inte som jämlikar med människor av annan färg. Våra tillåtna skämt är en indikator på våra (dolda?) värderingar!

Ja, så är det tror jag!

Den skrattande kinesen på Kinapuffarna var rasistisk – hur får vi avbilda en kines? Dom ser inte så västerländska ut – undantag dom som opererat sig till ett västerländskt utseende, förstås…

Hur gör vi en – ur alla aspekter – korrekt bild av en kolsvart människa, en brun, en indian, en innuit, en etnisk skåning, en afroamerikan, en australisk urinvånare, en kosack… Ska alla se ut som Brad Pitt och… Julia Roberts… Mikael Persbrandt… Lena Endre…

Eller ska vi göra så här:

Detta är en illustration inför ”Flickadagen” den 11 oktober. Vad ser du, Viola?

Tre flickor som anammat den västerländska klädkoden!

Jag ser tre tjejer med olika färger och alla är smala med tydliga västerländska drag och västerländska kläder! Undrar om en massaiflicka skulle känt igen sig eller en japanska?

Ja det skulle de göra, för de är klädda som vi överallt. Men jag tänker på kroppsform, storlek och ansiktena… och ögonen är alla stulna från Bambi…  Där jag rest i världen såg jag Adidas skor, Leejeans, Kalle Anka och hans Disneyvänner. Allt  finns att köpa överallt i världen, även högt uppe i Kanadas avkrokar i väntan på att åka ut med båt och se på valar.

Vad jag ser är olika grader av hårt solbrända eller kroppsmålade vita européer… Och så upprätthåller vi omedvetet och med dom finaste intentioner Västerlandets värderingar, ideal och överordning… alla ska se ut och bli som vi! Eller är jag överkänslig… eller… det är inte lätt att vara politiskt korrekt även om man vill så himla väl…

Jag tycker Lilla Hjärtat är fin… och är hon – vadå, ”hon” förresten – ett uttryck för rasism, så finns det inte mycket kvar att säga offentligt… mer än att beskriva världen som jämngrå, befolkad av lika jämngrå könlösa individer… Verkar tråkigt! Och ett ilsket rödgult höstbrinnande lönnlöv kan starta en mediestorm…

Desto mer växer sexismen, det kommer det att pratas hudfärg och skämtas i slutna sällskap och ätas förbjudna bruna bollar i privata rum… Vilken värld skapar vi? En vi inte vill leva i!

Fan, vad trist jag är Viola, nu ska jag gå hem och fortsätta läsa min nya bok… ”Femtio nyanser av honom”, tror jag den heter… en nyutkommen bestseller av en kvinna som skriver om sex… Den är inte rolig heller…  Den tänker jag inte läsa. Det skrivs mer om sex än vad jag tror människor ägnar sig åt. Tror du? Jag som trodde att folk alltid har sex… Det skrivs mer om god mat, mer än vad folk äter. Tror du? Vi kanske inte alltid äter så god mat och inte den mat det skrivs om, förstås… lever vi bara i en fiktiv värld numera? Gränserna suddas ut…

Tack för den här gången, Viola, vi hörs…Du, vi ska kanske åka på retreat tillsammans någon gång. Långt ifrån TV, data, tidningar och radio? JA, JA, JA… Jag vill åka på SPA – bubbelbad, bastu, god mat och slappslappa livet… eller tänkte du på nåt annat?

Det här inlägget postades i SVARTA, VITA och GRÅ och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

