Skattebefria högavlönade!

Hej Elin! Kom in, kom in, Viola. Du är ju alldeles genomblöt… En dags sol och torka, så kom regnet tillbaka. För trist, men elen blir billig… och Vattenfall tvingas spara in på personal, för att öka lönsamheten, hörde jag… Kaffe eller te? Kaffe, tack!

Det är tur för en lågtryckare som jag, att nyheter finns, som kan få upp trycket innan man faller på näsan. Visste du att dagens läxläsning med RUTbidrag, för barn i skolans första nio klasser är möjligt för att det ses som barnpassning? Är det så man ser på skolan? Som barnpassning? Jag blir inte förvånad! Men inte är det roligt inte…

Nästa steg är nu att RUT avdrag också ska få göras för läxläsning på gymnasienivå. Det förvånar mig inte heller… Detta för att göra den svarta arbetskraften vit. Och omfördela skattepengar till dom välbärgade… Hur många lärare är det som extraknäcker med läxläsning?  Om de nu gör detta svart, och plötsligt ska det bli vitt, läggs till deras lön- ökad inkomst- ökad skatt? Vad ska ungarna göra i skolan? Och lärarna… förbereda kvällens RUT-läxläsning?

Det är bara i Ryssland som jag känner universitetslärare som jobbar extra med översättningar, städning, läxläsning. Är lönerna så låga där? Är det Ryssland som har blivit alliansens nya föregångsland? Kanske, Ryssland har ju blivit superkapitalistiskt med stora och växande klassklyftor, hög kriminalitet, utbrett missbruk… och möjlighet att bli ofantligt rik! 

Det är ju som vi tidigare talat om bara de som har pengar, som har råd med att betala någon för att läsa läxor med deras barn. Nu ska fler skattepengar gå till dem som redan har. Först ska det allmänna betala deras städning hemma och borta, och nu hjälpa dem med deras barn.  Dom resursstarka människorna är – som vanligt – duktiga på att förse sig och få det att se riktigt OK ut… Det är som det var här en gång i tiden (även i andra länder) att frälsestånden var skattebefriade. All recycling är inte så lyckad… idag kallar vi ett gammalt koncept för nytänk… och ungdomen tror det är helnytt! Mitt förslag är att alla som tjänar mer än 750 000 kronor om året ska vara befriade ifrån skatt. De som tjänar där under ska betala skatt och de som inte har någon inkomst får betala genom en eller flera dagars arbete utan lön. Kunde man i det gamla statarsamhället så måste vi väl kunna det idag också? Lite trixande med ord och definitioner med rätt mediabevakning… Så kan vi snart vara där!

Nu ska pensionärerna  arbeta vidare, för att det är lönsamt, då arbetsgivaravgifter och sociala avgifter inte behöver betalas (är det så), och pensioner inte behöver betalas ut.  Det är lönsamt att anställa pensionärer på timmar och 40-talisterna vill aldrig känna sig gamla och sluta jobba. Har samhället tur dör vi innan pensionen tas ut. NEJ! Vi ska leva lääänge… förresten får kvinnor lägre pension eftersom vi som grupp lever längre… orättvist… inte betalar gubbsen mer skatt för att finansiera alla huliganbråk t ex…En ren vinst. Den ska vi absolut inte bjuda på!

Hur det ska bli i framtiden när vi gamla är borta och fyrtio- femtioåringar för första gången ska ut i arbetslivet? Mycket intressant… Jag är glad att jag då är på de dödas sida. Det är inte jag, jag vill se det…

Kan jag få en påtår? Naturligtvis… och en kaka till också!

Är det ett tecken på ålderdom när man känner igen inte bara modetrender utan också politiska sådana? Jag har också tänkt den hemska tanken… mina gamla hedenhöskläder är moderna igen tillsammans med hedenhöspolitiken och det är bara kläderna som krympt… Någon av Sveriges rikaste, en värmlänning, råkade i onåd och gick konkurs. Anhöriga arvingar vill nu ha en oberoende utredning för att få reda på vad som skedde.  I en kommentar, sa någon att om mannen hade varit  en av de accepterade  grupperna i huvudstaden, så hade han säkert klarat sig utan konkurs. Det här har jag missat helt… Frågan dyker då upp, om uppkomlingar har en verklig chans, om de inte som förr gifter in sig i tidigare maktstrukturer? En bra fråga… men man måste nog arbeta hårt, vara smart, anpassa sig, inte upplevas som ett hot och vara lönsam för makthavarna… eller vara man och gifta sig med framgångsrik och mäktig mans dotter… Tror jag.

Jag tror jag behöver en skvätt kaffe till, ska jag fylla på din kopp också? Ja tack gör du det!

Det här inlägget postades i FUNDERINGAR, SKOLA, VÅRD och OMSORG och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

