Finns det verkligen en genusaspekt på när det är OK att skatter går till privata vinster, Viola?

Du har kaffet på ser jag… och några kakor… har du förätit dig på hårt, surt och svart bröd? Oh, så gott det här ser ut…Hej! Varsågod! Ja, jag blev lite trött på ditt klagande, så jag fick göra ett undantag och skaffa hem lite onyttigt.

Läste Lena Mellins krönika i AB:Det går inte att frigöra sig från intrycket att företagsvinster som baserar sig på skattepengar är acceptabla i mansdominerade sektorer av näringslivet. Medan de är tveksamma, eller rent av helt olämpliga, i kvinnodominerade.”

Hon drar slutsatsen att det är accepterat att skattepengar går till vinst inom mansdominerade sektorer – typ byggen, anläggning och sophämtning… men att det stöter på hård patrull när det kommer till kvinnodominerade områden – typ, skola, vård och omsorg…

Jag tror hon har rätt. Kvinnors arbete hör till det obetalda arbetet, och inte ens vi kvinnor är beredda att betala vad det kostar. Vi kan ju göra det själva-gratis.

Jag undrar jag, om det i första hand verkligen handlar om genus… fast det kan se ut så… Jag tror istället det handlar om att många mår illa av att sätta pris på människors behov, idealistiska tanke! att det går att tjäna pengar på människors utsatthet, men det görs ju hela tiden, se bara på den utbredda människohandeln! att några blir rika på att andra får fattigare liv…

Och dessa vårdande låglöne-/lågstatusjobb utförs och administreras enligt tradition av kvinnor… jag tror vi hade känt likadant om den sektorn varit mansdominerad, men då hade lönerna och statusen varit högre… Tanken att män skulle ta över denna del i samhället är otänkbar. Då ersätts dessa tjänster med robotar i stället.

Det handlar om verksamheten i sig. Att några tjänar pengar på människor som inte har så många valmöjligheter eller maktmedel! Verksamheten styrs utav, att det alltid har varit obetalt arbete och därför ses alla löner som högt betalda.

Vi gillar helt enkelt inte att man kan tjäna pengar genom att spara och försämra för sjuka, gamla, unga, ”svaga” människor… däremot är det mer i sin ordning att tjäna pengar på döda föremål… även om det är skattepengar i båda fallen! Skattepengar ska inte gå till vinster i något område. skatter är försäkringar som ska täcka det vi försäkrat oss för, utbildning, sjukvård, kommunikation.

Hörde Urban Bäckström från Svenskt Näringsliv beklaga sig över sossarna utspel om att ha lite koll på vinsterna och han ansåg det vara ett hot mot det fria företagandet… Hans reaktion gjorde mig faktiskt glad… Äntligen har sossarna sagt nå´t som inte direkt faller storkapitalet, investerarna, aktieägarna och riskkapitaliserna på läppen. Kan jag hoppas på att det kommer mera… Floskler! De, alla, försöker hitta något som skiljer dem åt. I sak är de ens.

Det är kanske dags att kolla upp alla privatiseringar och ifrågasätta vart våra pengar tar vägen… men det är kanske redan kört nu när vi är med i EU, med fri konkurrens och fri rörlighet av kapital…och tjänster.

Inte vet jag om det beror på EU eller ej, men Sverige är bäst på att sälja ut våra gemensamma egendomar. Vi är också bäst på att sälja vår malm billigt till utländska investerare, och ge dem bättre fördelar än något annat land.  Tur att Adam Smith inte behöver se hur hans efterföljare beter sig.

Vem vågar kolla upp detta? Nå´t politisk oparti? Nån journalist? Vem skulle vilja veta?

Så goda kakor Viola, nästan så dom får mig på gott humör mitt i dagens eländes elände… jo, jag tar gärna en till och så en tretår…Varsågod!

Det här inlägget postades i SKOLA, VÅRD och OMSORG och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

