Vet du vad ”klägget” är, Viola…

Jag tänkte precis på dig och exakt då knackade det på dörren… Kom in, kom in,Viola! Hej Elin! Allt väl? Jajamänsan! Sätt dig, bordet är dukat och kaffet står och drar. Och du har stickningen med dig idag, ser jag…Ja, jag måste ha klar tröjan till barnbarnet innan hon reser bort. Kaffet är färdigt, varsågod, nu hugger vi in på kakorna… alla sju sorterna…

Har du hört Lördagsintervjun med Håkan Juholt? Nej, den har jag inte hört. Jag gjorde det nu i helgen och jag tyckte han var bra – självkritisk, kanske ärlig, rättfram – men vad jag inte förstår hos sossarna är deras kärlek och superlojalitet till ett Parti. Underligt…Visst är det. Ett parti, en organisation är ett verktyg, om det inte kan slipas, förbättras så måste man byta ut det.

Det är så mycket strategier, beräkningar och kotterier uppe i dom högsta politiska ledningarna – även hos sossarna – vilket Eva Franchell så väl beskrev i ”Väninnan”.  Juholt stod – enligt egen utsago – utanför detta. Han var sossegräsrötternas val, men inte partitoppens val och bl a därför blev hans situation omöjlig…

Det jag fäste mig allra mest vid var Juholts tal om ”klägget” jag har aldrig hört uttrycket förut som är hans benämning på en samling journalister och politiker i Huvudstaden som träffas, umgås och byter information… En politiker ”läcker” information och får nå´t annat som motprestation, exempelvis en speciellt tillrättalagd artikel… Så är det tydligen hela tiden. Man köpslår med  information, för egen vinning. Och jag tror Juholt har helt rätt!  Så är det med den granskande tredje statsmakten – köpt av dom som ska granskas! Tyvärr kan det nog vara så. Mammon styr i stort och smått.

Och jag förstår att det blivit så… Vi lever i en tid när allting kan köpas och har ett pris. I mediavärlden gäller det att få scoop, profilera sig, synas, sticka ut… för att överleva ekonomiskt för både media och journalister och då glömmer man lätt huvuduppgiften – att stå för en ”fri press”… det gäller istället att hålla sig väl med ”rätt” människor…det gäller på nästan alla områden idag. Vill du ha arbete, bostad så är det kontakter med rätt människor  som gäller.

Det är ett problem att vi svenskar är så himla naiva och tror på våra mediers opartiskhet och att det är sanningen som torgförs i våra ”fria” medier till skillnad från medierna i ”odemokratiska” länder som står makten nära…Det är en enkel väg att tro så, då behöver vi inte engagera oss.

Och så springer vi lydigt alla åt det håll som ”klägget” bestämt… samtidigt som vi hyllar våra demokratiska och fria medier… mest trovärdiga i hela världen…Springer? jag tycker att folk sitter bara och häckar, gnäller, klagar, som vi! Det går att springa mentalt också, det går fortare än att använda benen! Vadå gnäller och klagar? Vi beskriver ju bara verkligheten…

Jag tänker på detta jämt, så fort jag läser en tidning… nu senast om Khadaffi och hans kvinnliga vakter som han tydligen systematiskt våldtog låter som ett klassiskt sätt att smutskasta en redan störtad person och när han tröttnat överlät han tjejerna till sina söner… Kan vara sant eller inte, men så agerar ofta män med makt… En del skriver vi om och andra får hållas i lugn och ro… Vissa försvaras och andra är enbart onda…Låter som ett inlägg i en porrtidning. Kanske i en från 1950-talet…

Vad ska vi göra åt våra medier… måste vi bli undersökande journalister allihop? Räcker det med en stor portion misstänksamhet? Eller ska vi skita i alltihop, ta en kaka till och ägna oss åt handarbete… Ja tack till det senare!

Vad fin din stickning blir, Viola, en avig och en rät, en avig och en rät…Mosstickning, slätstickning och många färger. Hoppas att hon kommer att gilla den. Nej nu måste jag gå. jag väntar besök till lunch. Ha en bra dag Elin!

Detsamma till dig, Viola!

Det här inlägget postades i FUNDERINGAR, POLITIK med kaffe och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

