Kultur i höstrusket

Hej Elin! Har du kvar utav gårdagens goda bröd? Det tror jag nog? Det går inte åt så fort… för det var väl det här du menade?

Det är du och Karin som gillar det sura, grova brödet – förutom jag då… Min övriga närmiljö kallar det föraktfullt ”pansarlimpa” och det grova pörtebrödet jag köper i affären går under namnet ”masonitkaka” och ratas för det mer lättuggade ljusare brödet… Låt dig väl smaka!

Under fastans tråkighet, då jag bara tänkt på mat, har jag ändå varit högst kulturell. Vet inte varför jag glömt att berätta det för dig. Du har väl haft näringsbrist i hjärnan, den går på druvsocker, vet du…

Tre filmer har jag sett, som du måste ta med dig maken på. Filmen om Palme. Han var aldrig min favorit, förr arrogant i min smak. Men det är en beskrivning utav vår tid. Den har jag tänkt att se! Men lite besviken är jag över att hans verkliga eller påstådda utomäktenskapliga kvinnoaffärer utelämnats… jag tycker åtminstone man borde pratat med Shirley McLaine… för visst är det relevant för en biografisk film… kärleksaffärer påverkar människan, hennes val och framtid väldigt mycket! Jag vet…  

Nej, det tycker inte jag. jag förstår inte varför det ska rotas i andras sängkammare. Det är OK att stanna vid sängkammardörren… Det måste väl vara något mellan makarna Palme? Inte bara…

Den andra filmen är En oväntad vänskap. En fransk film om en förlamad rik man som sköts utav en man från förorten. Filmen är lärorik, rolig, positiv och bygger på en sann historia. Alla som arbetar inom vården borde se den. En gammal tanke dök upp, att män borde skötas av män och kvinnor av kvinnor i vården. Muslimska världen ligger bra till här med talibanerna som spjutspetsar… En manlig vänskap när den är som bäst. Den filmen ligger också på ”se-listan”.

Den tredje filmen  är Äta, sova, dö. Presenteras som en drama-komedi. Ersätt komedi med dokumentär, så kommer du sanningen närmare. Filmen visar ett litet samhälle i Skåne, idag. Det är så långt ifrån Stureplan som man bara kan komma. Ja, ingen Stureplan här inte…Den har jag faktiskt sett. Väldigt bra, faktiskt… Den visar dom människor som inte ”syns”, men som får samhället att fungera…Denna film borde vara ett måste för AF och FK. Och skolan! En S-politiker tänker se till att den visas i riksdagen. Bra initiativ!

Förutom en konsert har jag även hunnit med att gå på teater och Operan. I går såg jag Lika för lika. Det är den bästa Shakespeares-föreställning jag sett, med en fantastisk scenografi. Enkel, genialisk, ett sant nöje att se på. Man förstår varför kvinnor valde att gå i kloster förr. Det kanske är en lösning för dagens kvinnor också? Tror du?

Krimradion ute på Backateatern och Mittens rike på Stadsteatern, är båda bra och tar upp aktuella frågor. De är politiska, utan att hamna i någon politisk partifålla. Hur är det möjligt?

Ja, det är bara att pricka in alla lediga kvällar och ta maken under armen och gå ut och roa er! Låter ju enkelt… men teater och opera står jag gärna över… teater ger mig andnöd…  bio får det bli!

Hur smakade brödet och vad säger din mage om kaffe, så här inpå fastan? Ta en skiva till…

Brödet var jättegott och magen opponerar sig inte mot kaffet.

Det här inlägget postades i FILM, TEATER och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

