Idag har jag bytt jeansen mot en blommig klänning, Viola!

Hej! Känner du igen mig? Det var inte igår jag hade klänning, men nu kände jag att det var dags. Visst är den blommig och fin, fast den är gammal? Jag älskar blommiga tyger… Har du slutat fasta än eller blir det örtblaskte igen? Jag tog inte med nån bulle idag, dom var för torra…

Hej! Här finns både kaffe och dopp. Sorry, men fastan är inte slut ännu. Ja, klänningen är fin, men är den inte lite kall nu i höstrusket? ”Vill vara fin får lida pin”, sa alltid min pappa…

Råkade se en artikel i tidningen… från franska parlamentet där gubbarna ballade ur helt när en kvinnlig talare dök upp i en fin blåblommig klänning. Den noterades, betittades och kommenterades och frågan är om nån hörde vad klänningsbäraren sa…

Det hade de troligen inte gjort även om hon varit klädd i ”den lilla svarta”. Det sitter djupt att när pappa talar är det viktigt, när mamma talar så tjatar hon. Har du sett Berit Ås video om härskarteknikerna? Den är bra och förklarar mycket. Ja! Den är bra… och sann!

En blommig klänning är en mycket potent signal. Inte bara i Frankrike, tror jag. 

Vad då för signal? Förklara det för en som inte har och inte har haft en blommig klänning.

Du har gjort gott och starkt kaffe till mig, Viola,  jag tror jag fyller på lite… och en liten söt kaka till är inte heller fel…

Den blommiga klänningen är en signal till männen om kvinnlighet, snäll kvinnlighet, flickighet, oskuld… okunnighet. Den får bäraren att bli ett tillåtet objekt som ingen lyssnar på. Man tittar. Få män förväntar sig att en kvinna har nå´t viktigt att säga över huvud taget… och absolut inte om hon har blommig klänning!

Alla blommor är väl inte oskuldsfulla? Tistlarorkideer, köttätande växter/blommor det finns säkert flera. Dom finns inte så ofta som mönster på klänningstyger…

Tyvärr är många kvinnor likadana. För kvinnor betyder en blommig klänning låg klass, ”städkäring”, dålig smak, låg utbildning, kanske tom indikera lite dumhet också… och självklart ingen att lyssna på eller ta på allvar! Intressant att det är så många som vet hur en städkärring ser ut. Jag trodde de/ vi var osynliga.

Är det verkligen så? Kolla dom dyra affärerna, där är det ont om blommiga tyger… kanske som en liten accessoir… Är det inte fördomar? Jo, fördomar mot blommiga klänningar…

Det ska vara västerländska herrkläder – gärna dyra märkesvarianter från exklusiva boutiqer eller modehus – modifierade såna till kvinnor i diskreta färger. Då är kvinnan nästan könlös (halvman) och anses åtminstone lite trovärdig, kompetent och pålitlig med ”klass”, god smak, självkontroll, bildad… och kanske nå´n att lyssna på!

Det du beskriver är ju kvinnans anpassning för att få lov att ta plats i det offentliga rummet. Då blir en blommig klänning kaxig och uppkäftig.eller anpassad till det gängse kvinnoidealet?   Den som är underkastad anpassar sig för att kunna flytta sina positioner uppåt. Och den blommiga klänningen stannar i underläge… och vi snackar jämställdhet i det här landet! Eller har snackat… När det gäller kvinnor så blir vi det tredje könet, eller de snopplösa männen. De är det pris vi betalar för att få ett bra arbete, med hyfsad lön så att vi kan försörja våra barn (och ibland även en man). Priset är vår ”kvinnlighet”! Vad är kvinnlighet? Manlighet? Här finns nästan lika många svar som det finns människor, det tar vi över en ny kopp en annan gång… ett stort ämne nämligen…

Sociala markörer är viktiga. Typ kläder, frisyr, dialekt, accessoirer… Hur många tänker på det? Att det handlar om makt…

Många, kanske alla. Man kan tänka på olika sätt… eller inte tänka alls, bara veta vad som passar sig… Det är ju därför du kritiserar dem. Detta gör både män och kvinnor- anpassar sig till den grupp som de vill tillhöra. Därför ser du kvinnor med burka, unga flickor i livsfarliga skor, platå-skor med jätteklackar. På vår tid gick man i duffel och veckade kjolar om man ville vara siska , oftast de som gick på läroverk. Själv var jag ett mods, åtminstone på ytan… men jag fick aldrig nå´n USA-army jacka med äkta kulhål…  sen blev jag hippie… Den andra gruppen var raggare klädda i svart läder. Varje tid har sina grupperingar, och hur de annonserar sig själva genom kläderna. Hippies, mods, punkare You name it! Det är lite skillnad, nästan alla där trampade maktlösa omkring i bottenskiten… makteliten har egen klädkod – ont om blommiga klänningar! Även de andra grupperna som vi kanske inte känner så väl hade sina klädkoder.

Förresten, Viola, är jag som person mycket annorlunda i blommig klänning? Förutom snyggare, då… haha…

Nej då, dina ränder kan inte ens döljas utav flera lager utav blommig textil.

Tack för kaffet.  Nu ska jag hem och byta till jeans… och bli lite trovärdig igen!

Kläd dig i det som du trivs i, och anpassa dig bara ibland!

Det här inlägget postades i FUNDERINGAR, KVINNOR OCH MÄN och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

