Norrmän måste vara heltokiga, Viola!

Hej, du var hemma!

Javisst. Kom in!

Tittar bara in på väg förbi, som hastigast, och vill inte inte ens känna lukten av ditt teblask, men har du hört vem som fick Nobels Fredspris?

Du behöver inte dricka mitt te jag sätter på en kopp kaffe åt dig, eller två.  Men jag hinner inte med kaffe heller just nu… jo, en snabbkopp… Nej, jag vet inte vem som har fått Fredspriset. Är det redan klart?

EU! EU??????

Du driver med mig? Inte kan man ge EU ett pris? Ett fredspris? Jodå, norrmännen kan det…

Jisses, vilken fred har EU medverkat till? Att inte Tyskland och Frankrike slåss, förstås… Kan det vara det?

Så det är sant alltså? Du skojar inte med mig? På fullaste allvar. EU fick fredspriset 2012.

 Ja, jag tänker på Balkan. Om inte Tyskland och Sverige, med Bildt i spetsen hade erkänt Kroatien när de utropade sig självständiga, utan lämnat frågan till FN, så hade kanske situationen på Balkan sett annorlunda ut. Väst gillade inte Jugoslavien…

EU krigar ju överallt under täckmantel av fredskrig, att sprida ”demokratin” och störta tyranner (i oljerika länder)… på gammalt europeiskt manér, men då var det kristendomen… Inte kan detta ge Fredspriset?

Skulle EU ha fått priset därför att de följer ett gammalt europeiskt mönster menar du? Det måste väl vara nå´t annat skäl…

Dessutom krigar EU mot stora delar av sin egen befolkning. Dom fattiga! Det kan väl inte vara det som ger Fredspris…

Det verkar dags att slopa fredspriset eller åtminstone hoppa över ett par år, om de inte kan finna någon/några som arbetar för fred och rättvisa.

Vad kan det då vara?

 Jag vet inte. Ta du en påtår och en kaka till. Och jag som hade bråttom…

Nej, nu måste jag vidare. Vi hörs, Viola. Hej!

Det här inlägget postades i POLITIK med kaffe och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

