Kronofogden!?

God morgon Elin! Jag chansade på att du skulle vara uppe tidigt. Du får gärna bjuda på tea med mynta och citron om du har. Det har jag, så du fortsätter fasta…

Jaja, så länge vi har radio kommer vi att ha något att tala om. Igår rapporterades det om att ökningen av dem, som hamnat hos kronfogden hade ökat med jag vet inte hur mycket. Mest var det vi som har fyllt 61. Det förvånar mig inte. Är det det nya pensionssystemet, dyrare mediciner eller bara den allmänna ekonomiska försämringen för stora grupper som gått i pension? Vad som är förvånande är att ingen går in och tittar på systemet. Det är sjukt! Man slinter in på ett bananskal till kronofogden på en vecka.

För några månader sedan fick jag ett brev ifrån inkasso, att jag genast skulle betala min hyra på 800 kronor + 150 till inkasso. Om pengarna inte var inne senast inom 5 dagar gick ärendet automatiskt till kronofogden.

Jag har aldrig i mitt liv betalat en räkning för sent. Min hyra är också högre än 800 kronor så jag fattade nada. Ringde hyresvärden.  Automatiskt telefonsvar som informerade om att ALLA var på möte/ utbildning hela dagen. Ringde sedan Inkasso, där en trevlig kvinna svarade. Jo det var bäst att jag genast betalade, för att inte det blev någon fördröjning och att ärendet skulle gå till kronofogden. Gjorde så.

Nästa dag fick jag tag på hyresvärden. Jag hade slagit fel på en siffra när jag betalade hyran så det fattades 800 kronor. Undrar vad som hänt om jag skickat för mycket? Det är nämligen ingen människa som ser till inbetalningarna. När sista dagen för att betala hyran är passerad, skickar systemet med automatik fallet till inkasso som skickar en räkning, som hyresgästen får, i mitt fall 2-3 dagar senare. Sedan har man 5 dagar på sig att sitta i telefonköer, eller betala för att försöka förhindra att man hamnar hos Kronofogden.

Så om fakturan från inkasso inte kommer fram för att t.ex posten lagt det i fel brevlåda , eller något annat hinder, så är man kund hos Kronofogden innan man vet att man har gjort ett misstag. Ingen påminnelse från hyresvärden. Om de ringt mig hade de fått sina pengar tidigare, och de 150 kronorna kunde ha gått till fastighetsskötaren om hon nu hade kommit hit med ärendet.

Tekniken är snabbare än vi gamla människor. Många utav oss är inte bekväma  med den. Inte nog med att 20-30 minuters väntan i telefon är mer regel än undantag, utan dessutom alla dessa val 1-2-3-4….  Med dålig hörsel och syn är detta något som säkert kan hetsa flera av oss till en för tidig död. Är det DET som är meningen? Inte direkt kanske…

Se över systemet, säger jag!
Många system borde ses över, men makthavarna saknar intresse, då dom är vinnarna…

Ja jisses Viola, dom som vill ha våra pengar blir snabbare och mer effektiva för var dag. Och får hela tiden rätt. Det finns inga marginaler längre, inget utrymme för att göra fel, glömma, vara gammal, trött, sjuk… Hela tiden måste småfolket göra rätt och vara på topp, annars… och göra allt själva. Vi ska välja fastän vi inte kan överblicka utbuden och dess konsekvenser. Vi ska tvingas till att använda tekniker vi inte är bekväma med. Hjälp är svårt att få, om man inte har barnbarn.

Det får mig att tänka på P-vakterna… men det är en annan historia om en maktfullkomlighet som ibland gått över gränsen för hur man behandlar människor…skönt att inte ha bil längre.

Efter det här talet behöver du nog lite mer vatten på myntan… Jag tar påtåren och en kaka till…  Tack, du får gärna smaksätta vattnet med något.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

