Jag har funderat, Viola?

Hej! Jag tog med lite fika till mig, så kan du frossa i ditt blask med gott samvete… Nej, jag ska inte stanna länge… det är ju solsken ute och jag har lite att pyssla med utomhus nu inför vintern.

Hej Elin! Slå dig ner. Visst är det underbart härligt med en torr och solig dag. Låt oss njuta utav den!

Men jag har lurat på en sak. Vad har du nu hört eller sett?

Häromdagen hörde jag flera nyhetsändningar på SR, bla ett reportage som sändes om och om igen och det handlade om en syrisk granat – tror jag det var – som dödat fem turkar på den turkiska sidan av gränsen. Två kvinnor och tre barn. Ja, det hörde jag också. Nya platser, i nya länder med ständigt nya offer, mer civila än soldater.

Dagen efter attacken var en svensk reporter på plats och intervjuade änkemannen som var förtvivlad över förlusten av fru och barn. Det fanns också sorgetält med sörjande människor – ett för kvinnor och ett för män – och människorna i byn var så ledsna, rädda, förbannade och upprivna. Jag känner med dem, och känner mig lika maktlös som de troligen  också gör.

Reportern var engagerad och berättade suggestivt och känslosamt och hade tydligt tagit ställning. Mot Syrien, för Turkiet. För inte så länge sedan var det för kurder och mot Turkiet. Lätt hänt… För vad har syriska granater i Turkiet att göra?

Sen började jag fundera. Varför detta långa reportage? Varför detta känsloengagemang från reportern? Varför…  och då fick jag en obehaglig känsla av att bli manipulerad och försåtligt styrd mot ett visst ställningstagande, att se al-Assad som värsta skurken, som inte kan störtas fort nog… Det är väl så vi ska känna?  Det är nog så. Men i stora som små konflikter finns det mer än en sida, mer än en aspekt. Vore al-Assad så hemsk, som han beskrivs borde ju inbördeskriget vara slut – alla skulle vara mot honom. För det är väl inte iranier och ryssar som slåss på hans sida?

Samma äckliga känsla fick jag, då jag hörde ett reportage från Libyen (när det var på tapeten), där det bla sas att fågelsången tystnat… och genast tänkte jag att det måste vara i Khadaffis gamla hem – och det var det… Jag tror inte fåglarna brydde sig, men reportern tog ställning… Khadaffi var en skurk…Det var väl så vi skulle känna och vara stolta över insatserna av våra JAS-plan, som pekade och Nato bombade…

Ja det är hemskt att vi västerlänningar bombar länder för att införa vår typ utav demokrati. Vi har dessutom det outtalade kravet att dessa länder ska ha en fungerande demokrati efter bara några månader, något år. Hur lång tid tog det för oss? 200 år? 500 år?

Fungerar vår ”demokrati”?

Den skulle kunna göra det,om alla, åtminstone de flesta, tog sitt ansvar och engagerade sig i de viktiga samhällsfrågorna. Nu lägger vi i bästa fall vår röst på någon vart fjärde år. Sedan gör vi inget annat än skäller och klagar på, att de vi valt inte gör något- inte gör det vi vill. Men vad vill vi? Hur ska politiker kunna veta vad vi vill, när vi är tysta? Är det ett krav att politiker ska vara tankeläsare? Det är inte helt lätt att göra sin röst hörd och så gäller det ju att tycka ”rätt”… åtminstone nästan ”rätt”…

Al-Assad är säkert också en skurk – vilka ledare är inte det – och gör vad han kan för att behålla kontrollen och makten. Han skjuter på sitt eget folk, det gör alla regimer som känner sig hotade… Det hände 2001 i Göteborg, när en kille blev skjuten i ryggen av svensk polis vid en demonstration… när president Bush var här…   Usch ja, det minns jag.

Jag kom också att tänka på alla oskyldiga som dödats/dödas i konflikter och krig, av främmande makts bomber…  ibland nattetid i sina egna hem, på bröllop, begravningar… Kvinnor, barn, gamlingar… Massmedia är fullt av dessa dåd. Vad jag längtar efter exempel på bra liv och verksamheter både här och fjärran.

Drönarattacker som dödar civila, vanliga människor som USA tror är talibaner, al Qaida-sympatisörer eller nån annan terrorist i Jemen, Sudan, Somalia, Afghanistan… eller Israel, som också självsvåldigt dödar ”fiender” utanför sitt eget territorium. Det är många som tar lagen i egna händer Och dom är nog inte heller ensamma om det! Vad menar du? Att dom flesta länder kanske gör så, fast mindre tydligt… typ ryssen som dödades med radioaktivitet i England… men han var kanske kontraspion och ryss… Människor har också mördats i Sverige av agenter utsända av främmande makt… Ju mäktigare man känner sig i världen, desto mer öppet kan man döda…

Förresten, vilken rätt har en statsapparat att döda människor utan rättegång?Ingen! Är det verkligen OK på den nivån att döda dom vi inte gillar eller upplever som hot? Nej, och absolut inte utan rättegång. Inte ens med rättegång, jag avskyr dödsstraff… har varit dödsstraffsmotståndare sen jag var riktigt liten, minns fortfarande alla turer kring dödsdömde Caryl Chessman. Det var han som fick mig att tänka själv…

Tänk, jag tror att precis samma reportage som nyligen gjordes i Turkiet, skulle kunna göras efter drönarattackerna också…Obemannade maskiner som dödar både skyldiga och oskyldiga. Där skapas också änkor/änklingar, döda barn, föräldralösa barn… Dom rapporteras i våra medier som ”x antal döda”. Opersonligt, kliniskt, torrt konstaterande. Utan medkänsla. Men det handlar om människor! Det gör det lättare för oss att glömma det som hänt. Vi ska inte glömma, vi ska påminnas!

Var finns reportrarna… Där, dit deras arbetsgivare har skickat dem. Vem bryr sig, förresten? Du och jag. Som en piss i Atlanten…

Bullen var torr och kaffet fesljummet, det är roligare att fika när du inte fastar… en dryg vecka till så är det över men jag behövde ”ventilera” lite… drick du ditt blask, nu ska jag hem och rädda in dom krukor som är frostkänsliga… och sen ta en kopp hett kaffe… och kanske lite äppelkaka med gräddvaniljsås…

Hej då! Ha en bra dag och lyssna inte på radio eller se TV! Hoppa över tidningsläsandet också! Det är bra att ha en vilodag emellanåt.

Det här inlägget postades i FUNDERINGAR, POLITIK med kaffe och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

