Vad har den vanlige mannen gemensamt med patriarkatet?

Hej Elin! Det är uppehållsväder idag och det ser ut som om solen kanske tittar fram senare. Jo, jag märkte det också… Skönt! Kan du bjuda på en kopp blaskigt the? Blaskigt te? Idag har jag verkligen gjort mig till… vad tror du om färskt mintte med citron?

När jag stod i köket och fixade dagens drycker, så lyssnade jag med ett halv öra på Konflikt. Tänk, jag har precis laddat ner det och ska lyssna sen… hade inte tid att höra det live…Ett program som är värt att lyssna på med båda öronen. Precis det trodde jag! Det talades om jämställdhet i England bl.a. Det är lättare för kvinnor som studerat där att få bra jobb och bra löner jämfört med Sverige.

De diskuterade också en bok  The end of men /Slutet för mannen. Jag hörde inte vad de sa men titeln satte igång tankeverksamheten.  Jag hörde en trailer tidigare i veckan…  männen skämdes tydligen över att tjäna mindre än kvinnorna… skämmigt att inte vara den som betalar på krogen, pratades det om… och då tänkte jag att det verkligen är dags för männen att jobba med sig själva, sin självkänsla och lära sig att stå ut med att inte ha all makt och full kontroll! Precis det tänkte jag.  Ser verkligen fram emot att lyssna på programmet!

Än en gång ska män sättas upp  mot kvinnor. Såg också en stor artikel häromdagen där det pratades om män som misshandlas av kvinnor. ”Våld i nära relationer”… i denna kategori finns tydligen 1/5 av allt relationsvåld. Är det bara kvinnor som slår då? Enligt BRÅ dör varje år ca 17 kvinnor och 1-2 män av relationsvåld… Det är ju inte slutet för män de flesta utav oss feminister vill se, utan slutet på patriarkatet. Men det kanske är precis det som männen vill ha kvar… och då blir vi fiender…

Vad har vanliga män, förutom sitt kön, gemensamt med patriarkerna? Makt! Över åtminstone en kvinna… längst ner på samhällsstegen finns ALLTID en kvinna… den utarmade, missbrukande horan… mannen med liknande meriter står över henne… Påvar, kejsare, kungar, diktatorer, baroner och andra makthavare är väl inte de som visat att de förstår hur vanliga män och kvinnor har det? Nej, men ändå ja… Får en man inte vara kung över ett kungarike kan han alltid vara kung i sin familj…  det har dom gemensamt! Det gäller faktiskt inte alla. Det är många förhållanden där kvinnan är stark och har en tyst ledning. Det finns alltid ett och annat undantag… Jag kommer ifrån en sådan släkt.

I dessa sammanhang då patriarkatet blåser till strid, famställs alltid vi feminister som manshatare. Självklart, vi hotar ju på sätt och vis kungen/mannen! Visst finns det de som är det. Lätt hänt att bli manshatare…  De som kränkts, utnyttjas, skadats på olika sätt kan känna det så, men i allmänhet är det inte så. Tror jag med! Vi feminister har också pappor, bröder, män, älskare och framför allt söner som vi  älskar. Även om vi älskar män, så innebär det ju inte att vi också älskar allt som män gör (inte allt som kvinnor gör heller). Sant! Eva Moberg skrev en gång att ”den enskilde mannen är mycket bättre än manssamhället”. Kan så vara…

Nu ska det alltså bli en ny runda utav splittra och härska. Patriarkatet känner sig lite hotat…  tänk, att inte alltid ha totalt ekonomiskt överläge… det kan ju få vilken man som helst att drömma hemska mardrömmar… han ska ju vara ”karl för sin hatt”…

Måla ut kvinnorna som de som kommer att ta över, därför att de/vi sköter skolarbetet medan killarna spelar på sina tekniska leksaker. Allt det killarna gör värderas högt… det kvinnor gör kommer alltid i andra hand… Kvinnor kommer bara in i samhället- strömmar in (som vatten)- när männen lämnar plats för att göra någonting annat. Så är det, när männen gått vidare till det som är ”viktigare” och mer intressant än det dom lämnat, tas det ”mindre viktiga” och rutinmässiga över av kvinnorna… och det behövs ingen stor förändring i maktbalansen innan patriarkatet känner dig hotat och går till motattack. Inte ett enda privilegium ska förloras!

Elin Wägner skrev i antingen Fred med jorden (1939) eller i Väckarklocka (1941)ungefär så här :  Vi har haft matriarkat och patriarkat, och nu har tiden kommit för kvinnor och män, att tillsammans ta ansvar för familj, samhälle, miljö och freden. Ja det har nu gått 71 år sedan dess, månne det hända något innan jag dör? Jag tror inte vi hunnit till matriarkatet än, det är nog kvar att testa… men det är lika långt bort som Elin Wägners drömmar… Tror jag. Vi hinner nog dö… våra barn också är jag rädd…och barnbarn… Kan du inte åtminstone försöka hålla hoppet uppe? Hur gör jag då…

Så vi hinner nog med många koppar kaffe… eller fasteblask. Lite mer te? Nej tack. Det är bra så.

Det här inlägget postades i KVINNOR OCH MÄN och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

