Pengar, pengar och mer pengar

Hej Elin! Sätt inte på något kaffe åt mig idag, och bullen hoppar jag över. Jag fastar. Jag vill bara ha ett äckligt örtte. Det lär förnöja.

Nej men, Viola, blev du så inspirerad av Gandhipratet… du fastar alltså. Jag har också tänkt på det, men … det tar emot. Det är liksom rätt gott att äta… och kaffet! Du ska få äckligt örtte, det finns nog kvar några gamla påsar i skåpet sen längesen när jag försökte lära mig gilla örtte. Det ska ju vara så nyttigt… vill du muntra upp det med lite, lite, lite honung? Ja tack!

Idag har jag tvättat, och avvattnat växterna på balkongen. 1½ spann fick jag tömma i toan. Jag inser att jag borde anmält balkongväxterna till en simskola i år.  Många har nog drunknat i år… Städat har jag också gjort. Det behövs ibland. Tänk vad man kan hitta, när man flyttar på sina saker. Som det här t.ex. jag visste inte att jag försökt skriva dikt, men det är snudd på. Inte visste jag att du är en sån poet, här kommer dolda talanger fram, minsann…inte jag heller

Oh MAMMON, du är oss en väldig borg.
Du lockar och förser oss med allt vi behöver.
Det enda vi behöver göra, är att ge dig vad vi har,
låna så du får äta och äga räntorna.

Du är stor, du är överallt, du är ogripbar.

Dina lärjungar och lakejer är många.
De har sin egen heliga matematik.
Allt kan köpas och säljas.
I deras ögon ser man glansen av ständigt ökade vinster, aktieutdelning,
optioner, bonusar, avdrag, friskolor, privata vårdföretag,
vapenförsäljning, sex – och organhandel.

Till din ära och förhärligande har de byggt köpcentra,
bankpalats, skidbackar i öknen.

För att vi inte ska glömma dig MAMMON, så har
kristna andakter och andra religiösa utrop
ersatts med
ekonomioska rapporter och börsnoteringar varje timme.

Oh MAMMON, du är stor och din fallhöjd blir ännu större.

Som ett alternativ till mammon och hans betjänter så hörde jag något som var som en lisa för själen.  Alf Hornborg en professor, som bor ute i de småländska skogarna med fru, barn och barnbarn samt 18 kor, har skrivit en bok Myten om maskinen. Det får bli nästa läsuppgift. Han talar om lokala ekonomier, att byta tjänster m.m. Ojojoj, vad säger skattmasen? Byta hårklippning mot gräsklippning… Lagligt? Svart ekonomi? Och hur går det med tillväxten…  BNP:n… Det verkar vara i linje med Magret Kennedys bok  Räntefria pengar. Henne känner jag inte till, inte Alf Hornborg heller förresten…

Kan jag få lite mer vattnigt te? Jajamän, vatten är det gott om…

Idag hörde jag på radion  en politiker från Arjeplog, som sa att de klarar inte sina ålägganden. Skola, sjukvård, äldrevård och andra kommunala uppgifter kan inte betalas med den skatt som kommer in från bara 3000 invånare.  Jag hörde också det och att kommuninvånarna ska jobba gratis… för kommunen. Här tänkte jag igen på Hungerspelen, där Huvudstaden lever lyxliv på Distriktens bekostnad som förser Huvudstaden med allt men själva lever i svår fattigdom… Jag som trodde Hungerspelen var fiction… Dessutom är det en glesbyggd så avstånden är långa. Och drivmedlen dyra…

Varför kan inte staten,vi, säga att alla som bor i glesbyggd och försörjer sig där,  inte ska betala mer än max 15% i skatt? Det skulle kanske locka några. En intressant tanke, men tätortsmänniskorna skulle bli skogstokiga… Dessutom borde ju en stor del av vinsterna ifrån LKAB gå tillbaka till norrläningarna. Dom producerar elkraft också… Självklart borde vinsten fördelas så, men den som levererar råvaran är oftast förlorare. Ja, men det måste vi ju ändra på!

Elin! Det är lika bra att du slår upp två muggar med det där teet. Det var inte så illa, och jag måste dricka mycket. Varsågod! Retar inte kaffelukten dig alls…. eller doften av färsk kanelbulle? Kaffet, men inte bullen.

Det är ett nöje varje fredag att få läsa Maria-Pia Boëthius krönika i ETC. Hör här vad hon skriver om alliansen ”de har gjort oss tillgängliga för och utelämnat oss till näringsliv och affärsvärld: privata företag som inte omfattas av yttrandefriheten, avreglerade apotek som inte längre har medicinerna vi behöver, bankerna som tar ut ohemula avgifter, privata företag som görs onåbara, sjukhus som inte fungerar, ogenomträngliga taxor hos elbolag och SJ, ockrare inom sms-lånebranschen som går fria i oändlighet”  ”Värdetransportrån, som länge var de kriminellas spelplats, har nu begåtts av säkerhetsbranschen själv i gestalt av Panaxia.” ”Regeringen har i rasande takt sålt ut och avreglerat Sverige; men de hade ingen beredskap för att ta konsekvenserna av sina handlingar”  ”De har skänkt det privata näringslivet stor makt över våra liv”

Jag har också läst den krönikan, den var så himla bra, kunde nästan skrivit den själv…

Tänk du Elin om man kunde samla alla goda, tänkande krafter, kanske skulle man då kunna vrida något rätt igen. Då måste vi allt bli bra många och inte bara tanter… Var finns ungdomarna, det är ju deras framtid. Vi har haft vår…

Nej, nu måste jag gå hem. Simma lugnt! Det har varit en lång dag. Tack för vätsketillförseln. Kissa inte på dig innan du hinner hem. Du vet väl, att offentligt pinkande anses vara föragelseväckande beteende och belagt med böter … kanske fasta är förmildrande omständighet? Jag drömmer redan om yoghurt och knäckebröd. Vilka nyttiga och sunda drömmar du har. Även utan fasta drömmer jag om kommande äpplekakor med vispad grädde och vaniljsås…

Glöm inte att dricka ordentligt nu! Nej, tack det ska jag göra.

Det här inlägget postades i POLITIK med kaffe och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

