Att tro på möjligheten att förändra

Hej Elin! Har du mycket att stå i nu på höstkanten? Nu är det bråttom! På fredag kommer frosten… Hur har köksträdgården klarat denna blöta och ganska mörka  sommar? Förvånansvärt bra, det gröna är frodigt men det under jord håller på att drunkna…

Sist jag var här lovade jag återkomma till Wägnerseminariet. Hinner du ta det nu? Jag är nyfiken, vet du… Årets Väckarklocka tilldelades Margot Wallström, som var närvarande båda dagarna. Hon var gäst hos Skavlan också… Marika Griehsel visade en film om Margots arbete i FN. Filmen visades på TV för ett år sedan, men det var nog inte många som såg den, då Let´s dance var på andra kanalen, och ingen trailer visades. Jag tror inte bara det berodde på Let´s Dance… Du vet, det finns 1000-tals kanaler idag… Det var bättre förr med TV1 och 2, då hade dom flesta sett samma program och så kunde man prata om det… Valfrihetens och mångfaldens baksida. Splittring.

Filmen är på en timma och bör visas igen och igen och igen. Den används idag i utbildningen utav FN´s Blå baskrar, och i flera länders militärutbildning. Vad handlade filmen om, jag har inte heller sett den… och Let´s Dance spelar jag alltid in, för att kunna snabbspola reklamen…

Margot Wallström och hennes teams arbete ledde till –  Wallströms resolution, resolution 1960. Hur många känner till det? Inte jag… förrän nu! Den har fastslagit att våldtäkt är ett genomgående vapen i krig, men också efter krig eller för att störa och förstöra försök till demokratiska val. Resolutionen ligger nu på Säkerhetsrådets dagordning, och hennes efterföljare arbetar nu för att FNs resolution ska förverkligas. Det är bra! Säkerhetsrådet har satt alla sin resurser utav sanktioner m.m för att resolutionen ska få effekt. Får mig inte att hoppas alltför mycket… förlåt, FN…

Det är härligt att träffa  och lyssna till någon som tror på möjligheterna att förändra. Så´na kickar behövs… Inte ensam, men tillsammans med andra, tillsammans med oss. Jag har svårt att se mig där, jag kanske inte tror tillräckligt mycket… eller så är jag för gammal… visserligen tror jag benhårt på förändring, allting förändras hela tiden i olika hastighet, men riktningen stör mig…Hur mycket vi kämpar emot så går det åt ”fel” håll… med det mesta! Jag skulle gärna vilja se lite mer ljust på situationen, men nej, det går inte…

Margot W. visade på att vårt behov utav nya ifons, är en av orsakerna till inbördeskrigen och råheterna i Afrika. De mineraler som vi behöver till vår elektronik utvinns i kaosets skugga. Det är ju sant, men hela vår värld går ut på tillväxt, konsumtion och kapitalismens överlevnad… Och sossen Göran Persson har blivit styrelseledamot i ett riskkapitalbolag…

USA har antagit en lag, att företagen som säljer mineralerna, måste bevisa att de har brutits och tagit fram på lagligt sätt. Jag litar inte på USA. Om USA tjänar på ”olagliga” mineraler så skiter man i dom lagar man själv stiftat, dom gäller då bara dom andra… Idag så är det många rebellgrupper och kriminella grupper som misshandlar och tvingar människor att bryta mineralerna. Självklart är det så…

När Margot Wallstöm mottog årets Väckarklocka, tillfrågades hon vem hon skulle vilja väcka. ”Jag vill att EU vaknar och inför samma lagstiftning som USA gjort i den här  mineralfrågan.” Jag litar inte på EU heller…

Marita Griehsel som arbetat i tolv år, tror jag det var, som utrikes korrespondent i Afrika höll en föreläsning om Försoning en hållbar väg för Sydafrika? Hon hade en del reflektioner om Sanningskommissionen.  Biskop Desmond Tutu  sa att det var den enda vägen. Men det är otroligt många människor, som inte fått någon upprättelse. Upprättelse kan man bara få genom en rättvis fördelning, framtidstro och goda liv, då kommer försoningen, glädjen och människor får möjlighet att reflektera, förlåta och gå vidare… Det är idag  bl. a olika kvinnor som driver kravet på att våldsverkarna måste straffas, och upprättelse ske. Kvinnorna har säkert varit dom mest utsatta och maktlösa. Så är det överallt. Kvinnor kläms från alla håll, även från ”sina egna” och kvinnoförtrycket fortsätter… självklart är dom asförbannade!

Det ser inte så ljust ut. Nej! Men nå´n gång blir det ljust, ljusare… frågan är bara när…

Det tar vi en kopp svart kaffe på och en svart chokladsnitt utan pärlsocker. Svart!

Det här inlägget postades i POLITIK med kaffe, Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

