Vi får väl fika då, katten…

OK, en skvätt grädde då och sen vill jag att du lyssnar på mig, men jag förväntar mig inte att du förstår…  eller gör du det? Jag vet, underskatta aldrig en gammal katt.

Var grädden lika god som kaffet? Nej, du får inte min kaka! Håll dig till grädden, du…

Oj, vi blir visst tre idag, kolla uppe vid taket…

Nej, jag tror spindeln står över kaffe, grädde och kakor… Titta inte så lystet, katten!

Illa att jag inte hann med hela gräsmattan innan regnet… Du har det bra du, katten, som inte behöver klippa gräs.

Idag höll jag på att köra över och klippa sönder en groda. Usch! En glänsande, vacker, fläckig, beigebrun och smäcker groda med den mest perfekta kamouflagefärgen. Hade den inte hoppat hade jag inte sett den… och det hoppet räddade grodans liv. Jag stannade maskinen och tänkte flytta grodan till en säkrare plats, men den var snabb… så ruskigt snabb!

Hopp, hopp, hopp och så var den under gräsklipparen. Farligaste stället i världen just då för en groda! Jag drog undan den tunga maskinen och försökte ta grodan som än en gång försvann in under gräsklipparen! Fjärde gången lyckades jag fånga grodan och sätta den i säkerhet.

”Dumma, korkade groda”, tänkte jag först, och sen kom jag på hur lik den är oss människor. Vi gör ju samma sak. Vi förstår inte heller var dom största farorna finns och tryggheten kan vara en livsfarlig illusion. Och vi vill inte heller bli räddade…

Hänger du med, katten? Nej, har du redan somnat… Då missar du ju min analys!

Människor söker skydd mot fattigdom genom ständigt ökande tillväxt. Vi rusar från tomheten i våra själar in i överkonsumtion av prylar, droger och upplevelser.  Vi tror att vi skapar trygghet genom supervapen och krig. Vi flyr från döden bara för att ännu snabbare kanske gå döden till mötes. Vi flyr från en fara rakt in i en annan. Utan att fatta ett piss…

Ibland har vi också tur och överlever ändå!

Det här inlägget postades i FUNDERINGAR och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

