Kaffetåren smakar inte lika bra utan dig, Viola!

Viola är ute på resa igen och det är så tomt efter henne…  Värst vad man vänjer sig… eller hur, katten? Ta du Violas stol… så länge…

Och jag som alldeles nyss upprördes över det jag hörde på radion om musikundervisningen i skolan. Tre års väntetid för att lära sig spela gitarr! Det är INTE KLOKT! Hör du det, katten… Tre år! Jojo, visst finns det privatlektioner men vem har råd med så´na?

När jag var nio år och gick i Byhålans lilla skola fick alla som önskade musikundervisning… blockflöjt, orgel, gitarr, mandolin… dom flesta spelade gitarr, men jag valde mandolin eftersom det instrumentet hade tunnare hals! Det var inte så roligt och det var inte lätt heller, mycket beroende på att jag är tondöv och totalt omusikalisk utan sångröst. Där insåg jag nånstans i djupet av mitt hjärta, att musiker var ingen framtid för mig. Men jag lärde mig hantera ett plektrum, tremolera och kan fortfarande ta mig igenom några melodier utan noter… på en ostämd mandolin…

Nej, jag ska varken sjunga eller spela för dig, katten… Nöjd så?

Men det är mycket som har hänt sen jag gick i Byhålans skola för längesen. Då var klasserna små, varje elev blev sedd, det fanns tid, det ställdes krav på uppförande, arbetarungarna gick ihop med barnen till samhällets toppar och alla kände alla. På gott och ont.

Då hade alla samma studiematerial, man förväntades göra sitt bästa och ansträngningarna uppmuntrades av lärarna. Det var prestation och behov som räknades och inte elevens/föräldrarnas status i första hand. Faktiskt var det riktigt jämlikt i klassrummet…

OK då, topparna hade bilar, deras döttrar dansade balett och red och arbetarungarna gick till Unga Örnar… men vi åkte skridskor på samma isbana, badade tillsammans i samma sjö, åt i samma bamba, pratade samma dialekt… vi delade vardag, måndag till lördag…

Jaså, katten du har ingen uppfattning om detta… bryr du dig inte alls om jämlikhet? Vad bryr du dig om? Va`, tycker du jag är tjatig? Jajaja, du ska få en burk blötmat…

Jodå, mobbing förekom, även om det då kallades pennalism och den utsatte hackkyckling… Då som nu, vägrade vuxenvärlden i det längsta att se och när det inte gick att blunda längre gjordes några taffliga försök till förändring för den plågade… sen fortsatte allt som vanligt igen.

Hörde också på nyheterna att det nu finns specialgymnasier och högstadier med spetskompetens, för elever med särskild begåvning, intresse eller studiemotivation. Dessa stackars elever som understimulerade satt och inväntade sina mer långsamma kamrater, slipper nu detta och kan läsa universitetskurser redan på gymnasiet… och dessa elever kommer från högutbildade, studievana miljöer och kommer att bli framtidens makthavare på olika nivåer och branscher… och hur bra är det? Vad vet dom, om hur det är att vara fattig och dum…

Men katten, du vet att mjölk inte är nyttigt för dig… Jag har ingen grädde… Jaja, en liiiten skvätt då… Nej, inte på bordet!

Jag ser, att skolan hjälper klassamhället ta ytterligare ett stort steg framåt, där övre medelklass/överklass mer och mer tar över alla viktiga funktioner och låter dom gå i arv…

En del av vår nya adel, som genom tradition och ärvda pengar, ”rätt” kunskap, kontakter och stort självförtroende berikar sig själva och ”styr” en växande underklass med dålig självkänsla, ”fel” språk, sämre utbildning, annan kunskap, andra erfarenheter… mellanskiktsfolket kämpar hårt för att behålla sina positioner och inte falla ner i underklassen…

Nej, det är ingen rolig framtidsvision. Dom som är studiebegåvningar i unga år behöver inte alls i vuxen ålder vara dom som samhället  bäst behöver i framtiden…

Men dom kan nog spela gitarr!

Det här inlägget postades i POLITIK med kaffe och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

