Bröd och skådespel

God morgon Elin! Jag räknar med att jag inte jagat upp dig ur sängen. Nästan, du är så himla morgonpigg. Jag har inte kommit längre än till morgonrocken… Jag hade inte lust att vänta till elvakaffet. Sätter på kaffet direkt. Frukostmacka? Ja tack!

Nu har det varit Kulturkalas i Stockholm och Göteborg. Ja, det har varit kalas lite överallt. Då finns det pengar! Och langos… så himla onyttligt och gott! Imponerande program, musik, dans och aktiviteter för alla. Programmet var digert, alldeles för många val, jag blev ju fullständigt yr i bollen… och stannade hemma! Jag var med och lyssnade på några. Jag var med bl a på invigningen, råkade komma förbi… Massor med människor överallt. Ja du, tänk om det hade sett ut så vid politiska manifestationer! Bara en tanke  jag fick där och då…

Men vart man än kom så var konferencierna likadana, som lekledare. Tjo och tjim för hela slanten. Det tänkte jag också på! Dom agerade och lät precis som dom barnprogram på nå´n betal-TVkanal som barnbarnen ser på. Där tjoas det, springs, ropas och rusas… allt i ett hysteriskt tempo. Den nya tiden där man ytligt ska engageras och luras tro att man har roligt och känna en gemenskap och glädje som inte finns. När man är 70+ vill man gärna möta vuxna och bli bemött vuxet någon gång. Så kan även 70- känna… Var i offentliga livet? Ingen aning… jag är inte ute och rör på mig så ofta.

Idag tycks det offentliga livet bjuda på mer skådespel än bröd. Jippona avlöser varandra. Det är väl tidens ytlighet,  trevlighet och lättsamhet… På väg till Stockholmståget i gryningen, passerade jag Götaplatsen i Göteborg. Där städades det upp efter kulturkalaset trodde jag. Men ack nej! Platsen var full av tomtar och pepparkaksgubbar som klättrade högt och lågt och bl.a svepte in Poseidon i ett stort tygskynke. Stackars Poseidon!  Den stackarn har badat i lila kaliumpermanganat och tvättmedel så hela Götaplatsen täcktes av skum… det har badats i hans fontänvatten, man har klätt på honom löjliga kläder… och en massa annat.

Sedan förstod jag. Det var Chalmers studenter, vår tekniska elit, som gått direkt från dagis till högskolan och inte lärt sig skillnaden. Han måste vara hjärtligt trött på Chalmerister efter alla år….Dom har alltid stått i en klass för sig och alla har lett överseende och roat över dom barnsliga upptågen, deras övergångsriter från sandlådan, leken och barndomen till Chalmers, allvaret och vuxenlivet… Brukade tänka att om exempelvis vanliga  ungdomar uppförde sig så i övergången från grundutbildning till en praktisk yrkesutbildning skulle det klassas som skadegörelse eller nå´t…

De är våra framtida forskare, som tillsammans ska rädda vad som räddas kan av vårt samhälle, vår planet. Inte blev jag lugnad precis! Du ser väl hur det ser ut, därute! Det är väl bra om man är som ett barn till sinnes, om man ska in i himmelriket, men när ska man bli vuxen?  Det frodas mycket mänsklig omognad på våra tekniska utbildningar, men dom  är duktiga på att lösa konstiga ekvationer och hitta på nya…

Utav allt vad Göteborg gör så är Gothia cup det i särklass bästa. Det är stort och häftigt, med ungdomar från alla samhällsklasser. Ungdomar ifrån nästan hela världen kommer hit, möts, sparkar boll. På något sätt ger det varje gång ett hopp om framtiden. Här är idrotten kanske ”förbrödrande” och ”försystrande”… och det är inte bara stjärnämnen som spelar. Det har inte börjat handla om pengar och karriär utan det finns lite lust och glädje kvar, vill jag tro… låt oss hoppas det!

Ska du redan gå, nu när jag har vaknat till?

Ja, vi ska väl göra något annat än att dricka kaffe? Det är en dag i morgon också! Ha en bra dag Elin!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

