Diskuterar vi oväsentligheter?

God morgon Elin! Hur är läget? Något roligt på gång? Morr´n, roligt? Jaaa, jag kom upp ur sängen idag också… Är det inte så man ska se det?

Har du något gott till kaffet? Jag är riktigt sugen på nå´t onyttigt. Kladdkaka med grädde, passar det? Toppen!

Har du funderat någon gång på varför vi hetsar upp oss och diskuterar ganska ytliga och gamla symboler? Vad tänker du på nu? Jag tänker på  kippa , slöja, dok, burka, kors, turban. Religiösa symboler, som avslöjar tillhörighet. Konstigt nog tycks Hari Krishna munkarna klara sig utan att spetsas i debatten. Det är inte konstigt, eftersom dom lever för sig själva, klarar sig själva och står utanför samhället på nå´t sätt. Ovärldsliga!

Vad jag undrar är, finns det en djupare skillnad, som skulle kunna vara värd att diskutera och bråka om? Ja, jag tror det finns en skillnad. Den är mellan dom som vill leva i samhället och ställer krav, och dom som lever i avskildhet utanför, typ kloster.

Vad menar du? Både samhällsmedborgare och och de som väljer klosterlivet har krav och regler som måste följas. Sant! Men det är väldigt olika regler… Och  ”klosterfolket” kräver inte heller att samhället utanför ska anpassas efter dom mer än att dom vill ha rätten till klosterliv och röra sig i samhället i klosterkläder…Det som sker i klostret mellan vuxna människor är inget som angår människorna utanför… om det inte handlar om brott mot svensk lag, förstås…

Det finns väl ingen grupp som kan tillåta sig att leva utan regler?  Nej, det finns regler överallt, normsystem och lagar… som kan se väldigt olika ut! Anarki? Det finns dom som tror på den också… Och överallt gäller att den som vill leva i och accepteras av ett samhälle  också måste anpassa sig lite efter gällande normer och seder… Munkar och nunnor också! Dom med, utanför klostret! Även i klostren. Det finns stränga klosterregler 

Varje samhälle värnar om sin särart… och jag är stolt över det samhälle som ”dom gamle” skapade med social trygghet, välstånd och några steg på vägen mot jämställdhet… Jag också. Det vill jag ha kvar, jag också även om mycket av tryggheten monterats ner, och vad gäller jämställdhet så har jag svårt att exempelvis acceptera heltäckande kvinnokläder och halvnakna! och krav på strikt åtskillnad mellan kvinnor och män. Vi har haft det så en gång men övergett det för nå´t som vi tyckte fungerade bättre och det vill jag utveckla vidare, men inte gå tillbaka! Nej, inte jag heller. Det är hårt att se att de landvinningar vi kvinnor och fattiga gjort håller på att tas ifrån oss.

Är det på djupet av de olika religionerna någon skillnad? Är det så att en djupare debatt skulle visa att vi egentligen menar och vill samma sak? Vi vill nog i mycket samma saker, men både vägarna och målen ser olika ut. Är du säker på att målen skiljer sig? Ja! Det är detta som leder till krig… Vilken väg är den rätta och vad är målet?  Här har vi olika syn beroende på varifrån vi kommer, och den starkaste går segrande ur striden.                                                                                                                      

Jag tror inte att någon religion orsakar krig. Det tror jag! Jag menar att det är härsklystna människor som missbrukar religionerna och dess godtrogna troende, som orsakar krigen. Visst! Allting kan användas för att karismatiska, kraftfulla och maktgalna människor ska få makt… på gräsrotsnivån kan det handla om makt i en förening, vägsamfällighet, ett politiskt parti, ett samfund, en sekt… och med tillräckligt många som ger stöd kan det bli… krig! Är det en söndra och härska strategi som vi utsätts för? Jag tror det handlar om vilka vi är i grunden. Det aggressiva, revirhävdande  däggdjuret människan!

Det låter inte hoppingivande! Nej, men jag är ju inte heller känd för att vara en muntergök… Är det inte där kulturen kommer in?  Jo! Att försöka stävja dessa drag som blir till men för så många? Men det är här vi misslyckas hela tiden. I ”goda” tider lyckas vi bättre men när resurserna krymper igen blir det strid… alltså är det fattigdom och brist,  inte religion som orsakar krig?!Eller girighet?  Eller maktbegär…och kulturen visade sig ännu en gång bara vara en tunn ytlig polityr! ”Anden är villig men köttet är svagt”, sa någon i Gamla Testamentet. Redan då visste dom!

Nu tar vi resten av kakan! Ja tack, Elin!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

