Att ta seden dit man kommer

Hej Elin! Hej, kom in!

Jag vaknade nyss och visst måste jag bli otroligt vacker efter min långa skönhetssömn på morgnarna. Ser du nå´n skillnad, förresten? Ja, kanske om jag tittar noga.

Kaffesugen? Ja, som vanligt.

Jag älskar städer tidigt på morgonen. Det är alltid lika härligt att vara med när en stad vaknar. Även ens egen stad känns främmande och bekant, som Paris, London, Amsterdam…Har man tur hittar man ett fik för nattarbetare som går av jobben eller för de som börjar tidigt och börjar dagen med en kaffe ute. Det är rofyllt. Ljuden kan särskiljas innan morgonruschen dränker allt. Ja, det är härligt! Så poetisk du är, så här på blanka förmiddan. Du måste ha varit uppe riktigt tidigt idag…

Är det inte konstigt att om man här hemma, idag, talar om att ta seden dit man kommer, beskylls man för att vara Sverigedemokrat? Jo, det är konstigt! Men jag tror det finns en tanke bakom…  När jag besökte Japan så tog jag utav mig mina skor och tog på ett par för små tofflor. Dessa bytte jag när jag besökte toaletten, och bytte igen när jag lämnade den. Jaså, gör man så i Japan? Det visste jag inte…

När jag var ung (vet inte om det är så fortfarande idag) och reste ute i Europa, så tog jag på en sjal, då jag besökte de katolska kyrkorna, i moskeer tog jag av skorna och på med en sjal. Så var det, inte kom jag in i Peterskyrkan i Rom i kortkort och linne! Nej, det var lånad fotsid regnkappa som gällde… Jag tror inte heller männen fick gå i kortbyxor. Allt detta kändes lite konstigt, men helt rätt. Kändes mycket löjligt, vill jag minnas, eftersom jag på den tiden trodde att Sverige var mall för hela världen… och bäst på allt… men regnkappan kom på och jag kom in i Peterskyrkan!

Varför är det fel, att förvänta sig att besökare i vårt land också ska respektera våra seder, så länge de inte skadar någon? Det är inte fel, men dom vi pratar om är inte besökare, dom har blivit bofasta och svenska medborgare och vill eller känner att dom har rätt att ”gå halvnakna in i Peterskyrkan” och vi är snabba med att gå dom tillmötes och våra seder får stryka på foten för deras seder… i ett mångkulturellt Sverige. Vi kallar det religionsfrihet…

Det går kanske att likna vid de svenskar som bor i t.ex Spanien. De talar bara svenska, har barnen i svenska skolor, äter svensk mat, umgås bara med svenskar. Det är sant… men det är ändå skillnad. Dessa svenskar är välsituerade, väletablerade och välmående människor som klarar sig bra utan att delta i det spanska samhället… Typ pensionärer med pengar från Sverige, folk som arbetar för svenska företag eller staten för längre eller kortare tid. Varför flyttar man då? Jobb, det är billigt… och för kärleken. Kärleksinvandrarna integreras mest i det spanska samhället, tror jag.  Så det är inte bara vädret? Och den billiga  och lättillgängliga alkoholen! Inte nyfikna på att lära sig något nytt? Inte särskilt eftersom vi redan tror vi kan och vet allt bäst…

Vi kastas mellan två ytterligheter. Lite så… Alla ska få vara den man är. Ja… Få klä sig som man vill. Nästan… Uttrycka sig, i yttrandefrihetens namn, som man vill. Det finns mycket vi inte får uttrycka och säga också… Vi har obegränsad frihet så länge vi inte säger nå´t som på allvar utmanar eller hotar den vedertagna synen på vårt samhälle… att det är demokratiskt, rikt, välmående, tolerant…

Men den andra sidan av myntet kräver att vi alla ska vara lika. Vi ska ju vara lika och olika på ”rätt” sätt… inom en förutbestämd ram… Inte sticka upp eller ut. Jo, det ska vi men även här på ”rätt” sätt…  inom ramen för våra föreställningar! Utbilda er, ta för er, starta eget. Kvinnor ska ha samma möjligheter som män. Inte sant? Så säger dom flesta men vad dom egentligen tycker sägs inte öppet… att tycka nå´t annat innebär hån, förlöjligande  och eventuellt en social katastrof…

När så någon gör det, som Blondinbella, så hoppar om inte alla, så många på henne. Precis, hon är ett bra exempel. Unga tjejer ska veta sin plats. Hörde exempelvis en fotbollstränare prata om att tjejlaget inte fick bli för bra… Blondinbella är för kraftig vi angriper kvinnors utseende, tjänar för mycket pengar säger bara Zlatan och alla unga manliga proffsidrottsmän, är för synlig tar för stor plats, är för företagsam det måste ju finnas gränser, har hon inte ADHD?, har lyckats för bra usch då! Så ung, så rik och så kvinna! Det var inte så det var menat! Jag undrar hur man menat egentligen, om man menat nå´t eller bara sagt vackra lämpliga ord. Blondinbella har ju gjort alla rätt.  Gjort precis det som vi ska göra… startat eget, blivit egen företagare och självförsörjande!

Hon har nått framgång, men inte ens feminister kan glädjas åt att en ung medsyster har lyckats. Vad vill vi kvinnor egentligen, vad menar vi med att vi ska vara ekonomiskt självständiga, jämställda och bli sedda för vår kompetens och inte bara för våra kroppar… vilken kvinnlig framgång får godkänt? En hyllad kvinnlig Zlatan – otänkbart! Dessutom ger hon bra, praktiska råd till unga tjejer, vilka hon peppar på olika sätt. En ros eller flera åt henne, tycker jag. Håller helt med dig! Jag gillar också Blondinbella – ett barn av sin tid – oroar mig bara över hur länge hon ska orka i uppförsbacken…

Det är ett stort missförstånd i vårt samhälle idag. Man har satt likhetstecken mellan att vara likadana och ha lika värde. Språkförbistring? Självklart är (fast vägen dit tycks lång) att vi människor har lika värde. Problemet är att vi i praktiken inte har lika värde (och kanske heller aldrig  kommer att få det), men vi låtsas det, för det låter så demokratiskt, fint och modernt… Vi värderas och mäts hela tiden utifrån vår ekonomiska situation, vår yrkesstatus, härkomst eller vilken släkt vi tillhör. Men därför betyder det inte att vi blir eller är lika. Vi kommer alltid att vara olika, men vi måste slåss för att alla ska ha samma värde… Vem ska exempelvis få tillgång till dyr medicinsk behandling… jag tycker ju endast behovet ska styra…Instämmer! Där är vi överens.

En handikappad person, med amputerade ben , döv eller blind, listan kan göras lång har samma värde som de som inte har ett handikapp, men kan naturligtvis inte bli lik de som har sluppit dessa handikapp.Precis som en fysiskt frisk person inte kan vara eller helt förstå en annan med dessa handikapp. Självklart! Det gäller att acceptera sin kropp, hur den än är och göra det bästa av situationen och få den hjälp som behövs… men en blind kan inte köra bil… idag… Så är det även med HBTQ personer. De har samma mänskliga värde som heterosexuella, men de två grupperna kan inte kräva av varandra att bara den ena gruppen ska accepteras och bestämma normerna i samhället. Den här uppdelningen förstår jag bara delvis… För mig är sexuell läggning ganska ointressant. Och att en del flator ser heterosexuella kvinnor som sina största förtryckare och fiender förstår jag inte heller. Vi lyder under samma patriarkala strukturer som sorterar människor efter kön oberoende av sexuella preferenser. Alla kvinnor har underordningen gemensam! Vi borde hålla ihop.

Jo, men är det inte så att makten  styr genom söndra och härska? Så var det tidigare i historien, och så är det idag. Ingenting är nytt under solen…

Varför ska det vara så svårt att vara människa? För att livet ska bli en utmaning? Priset för våra stora hjärnor? Eller jag vet inte… men det är svårt att vara människa!

Mer kaffe? Ja tack!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

