Att se skogen på grund av träden!

God morgon Elin! God morgon Viola, kom in kom in, du kom precis lagom till mitt morgonkaffe!

Jag är lite trött och seg idag efter att ha följt din och andras uppmaning att åka till huvudstaden och se utställningen Hemslöjd 100 år. Så du kom iväg i alla fall… Västkusten- huvudstaden tur och retur på en dag tar på krafterna. Men det var utställningen värd. Visst var den! En helt fantastisk uppvisning i skaparkraft och fantasi. Varför sa du inte att det var en politiskt stark utställning? Jag tänkte nog inte på det, såg ”bara” kreativiteten som flödade och blev helt hänförd… Hade du gjort det hade jag kanske åkt tidigare.  Men du åkte och bättre sent än aldrig.                   

Hemslöjd! Hur upphetsande låter det? Nej, det låter inte så upphetsande, precis så reagerade jag när en vän föreslog ett besök på Liljevalchs utställning om Hemslöjden 100 år eller nå´t. Men jag blev överväldigad. Jag med!1964 löv på 88 träd, skapat utav kvinnor och män i hela vårt långa land. Alla typer utav material, och allt som kan göras med händer- otroligt! Allt från gamla kretskort och kassettband till tyger och garner… Otroligt, är ordet!

 

Jag tog några bilder också, för att inte glömma… Vad bra!

   

Denna samling utav idéer, drömmar, fantasier,visioner,tålamod, nit, arbete, kreativitet, glädje och historia. Mäktigt! Vackert! Visionärt!

Detta är politik när den är som bäst! Så tänkte inte jag, men när du säger det så… Här var det samarbete, det såg jag, av många löv blir det ett lövträd och av många lövträd blir det en lövskog och den  energi och kraft som en gång skapade våra folkrörelser och det folkhem, Jo, så var det… som vi nu ser förstöras bit för bit, i ett allt snabbare tempo. Du har helt rätt! Hoppas att våra folkvalda politiker ser den och fattar vad den säger. Det undrar jag om dom förstår…  eller vill se, idag när vi tror att det räcker med ett enda ensamt löv för att skapa en lövskog… eller vill vi ha kalhyggen?

Men alla borde se utställningen, fast den bara finns i huvudstaden… den pågår till 2 september på Liljevalchs, så än finns chansen! Ca 1000 löv är sålda, ungefär hälften, men den borde rest runt i landet. Ja, varför gör den inte det? Jag talade med någon som arbetade där och tipsade om att använda återstoden, samt inspirera till fler löv och låta resten utav vår befolkning se den. Svensk kultur när den är som bäst!

Det tar vi en påtår på…

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

