Under solen inget nytt!

Hej Elin! Vad härligt att du är hemma. Hej Viola, så roligt att du tycker det och visst är hemma bäst. Kom in, kom in. Har du varit bortrest?  Jag har knackat på ett par gånger. Jajamänsan, berättade jag inte det?  Och innan dess var ju du ute och rörde på dig…  i flera veckor, dessutom! Jag har saknat våra pratstunder över en kopp  kaffe. Jag med, det behövs mer än kakor till kaffet… men nu sitter vi här igen, sommaren är snart slut… men världen är sig lik!                                                                                                                            

Det är kaffet också, än så länge, och mazarinerna är fortfarande rosa med krämigt inkråm… visst är dom smarriga?

Medan du varit borta har jag läst en bok som berör.MAHATMA! Eller konsten att vända världen upp och ner. Författare är Zac OÝeah, uppvuxen i Göteborg, med finska rötter, gift och bosatt i Indien sedan 15 år. Jag har genom åren läst ett och annat om och av Gandhi, men inget så bra som denna bok. Den omfamnar alla, tror jag, Gandhis sidor. När jag läste den så kändes det som Gandhi satt vid vårt kaffebord och deltog i samtalet. Vem vet, han kanske sitter här… Eller vad säger du om detta. 1945 efter att kriget slutat blev Gandhi tillfrågad om han hade ett budskap till USA. ”Störta penningens gud Mammon”, blev svaret. Helt rätt, med Mammon som huvudgud går mänskligheten raka vägen mot avgrunden på många olika sätt… frågan är bara hur många och vilka mer vi drar med oss?

Gandhi  ansåg att religion var en privatsak och var väl känd med såväl Bhagavad-Gita,Koranen som Bibeln. Han arbetade mycket för att få förståelse mellan de olika grupperna. Så måste det bli, men det är lååångt dit…

Han rörde sig bland de allra fattigaste. Som Jesus! Han var emot kastväsendet. Han menade att maskiner är bra om det fattas människor, men annars ska människors energi användas. Det blev för mig väldigt tydligt när Renault-fabriken i Frankrike någon gång på 70-talet införskaffade robotar som friställde 80 arbetare. Energin kom ifrån ett kärnkraftverk i närheten, som byggts utav skattepengar. Renault fick rabatt på elen. Alla storförbrukare/industrin får elrabatt… Jag minns att jag då tänkte detta är inte ekonomi! Ska det vara lönsamt måste de 80 arbetarna och deras familjer avlivas. För lever de så ska de ha hyra, mat m.m. Vem skulle betala det? Ja andra arbetare som blev kvar på fabriken. Precis så är det. Dom fattiga ska dela med sig till dom som är fattigare… De arbetslösas energi tas inte till vara. Inte idag heller, i ett samhälle som skriker efter energi. Senare i livet läste Gandhi Marx, en del höll han med om annat inte. Ingen kan ha rätt i allt…

För längesen när jag gick i skolan lärde vi oss att maskiner/robotar är dyrare än människor eftersom företagen själva får stå för kostnader ihop med reparationer och nyanskaffningar bl a. Jo, så är det visst, med företagare får göra skatteavdrag för maskiner men inte för mänsklig arbetskraft. Människor däremot var billigare då samhället stod för reparationerna och garanterade tillväxten… men det var då, i ett annat samhälle med andra värderingar och med annan ekonomi…

Gandhi anklagades för att vilja slänga ut britterna. ”Nej, svarade han, de får gärna blir kvar, men då acceptera det indiska samhället och dess värderingar.” Låter väl väldigt rimligt…

Vidare var han emot barnäktenskap, och för kvinnans jämställdhet. Indiska kvinnor fick rösträtt då landet blev fritt 1947. Det var inte alla europeiska kvinnor som hade det.

Vi känner Gandhi för hans icke-våldstrategier, att hålla sanningen främst.Han hävdade att om inte världen går över till icke-våld, kommer detta att bli mänsklighetens självmord. Här har han rätt!

Hans renlevnad, asketiska livsstil är väl känt. Så jag är i gott sällskap… Han sysslade mycket med olika dieter och arbetade på en dietbok för god hälsa. Men det finns mycket mer som vi kan lära av honom.

Han var en karismatisk offentlig person, som kom att betyda mycket för många. Hans privata person var en annan. Han var en dålig, urusel far, och ingen rolig make, Han hade väl inte tid… det fanns ”viktigare” saker än familjen… men en god vän också till sin hustru. När jag för länge sedan läste hans bibliografi, som fängslade mig, var jag glad att jag inte var gift med honom. Det gäller dom flesta män, att det är bäst att inte vara gift med dom…

Du måste läsa boken så vi kan diskutera den vidare. Låter så. Passar kanske bra efter dom tre Hungerspelsböckerna, som också grep tag i mig, gamla människan som läser ungdomsböcker och gillar dom! Hans ideer är moderna och behövs ännu mer idag. Mycket är tidlöst, faktiskt… Inget nytt under solen, eller som en sjuksköterska som rört sig ute i världen sa:” Det är bara tid och plats som förändras, problemen är de samma,och återkommande.” Så sant, så sant!!!

Nu tar vi tretåren!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

