Kriminella handlingar!

Hej Elin! Kom in Viola, roligt att se dig!

Sätt på hurran! Ska bli! Här har du lite kaffe.Jag dricker ju oftast här hos dig så jag tyckte det var tid att ta med ett halvt kilo. Det är krav-märkt men om det är ekologiskt vet jag inte. Det blir bra. Tack!

Idag var jag nere till den stora staden. Jag  gick till posten inne på 5:an där för att köpa frimärken i olika valörer. Hemma i butiken var frimärkena slut, så det är tydligen inte bara jag som skriver brev och kort. Väl inne fann jag mig ensam med en annan kvinna som också skulle handla frimärken. Ingen personal. Byggt om hade de också. Inga öppna diskar längre. Efter ett tag kom en förskrämd kvinna rusande och frågade vad vi gjorde där? Hur vi hade kommit in? Genom dörren! Originellt, eller? Ville köpa frimärken. ”Vi har inga frimärken”. POSTEN HAR INGA FRIMÄRKEN!!! Tragikomiskt, men så är det. POSTEN HAR INGA FRIMÄRKEN.Kanske därför inte alla brev kommer fram… Vi föstes ut ur lokalen. Den andra kvinnan visade sig vara otroligt trevlig, och vi fick ett fint samtal.  Tack vare henne kunde jag behärska mig och inte slå in rutorna till posten. Den känslan känner jag mer än väl igen, men inte trodde jag det om dig… Välkommen i klubben! Det var en kriminell handling att sälja ut posten! Så ser nog inte alla det… Vilka gör inte det? Dom som tjänar pengar på det…

En del av vårt samtal kom att röra sig om äldre. Ett bra samhälle  bedöms utifrån hur man tar hand om barn, sjuka och äldre. Kort kan man säga att vårt land är inte så bra som det varit. Vilken valfrihet har äldre? Det enda de/vi kan välja är att vara hemma. Vill vi bo på ett ålderdomshem, så finns de inte. Vill du komma till ett äldreboende så är det en biståndsbedömare som avgör om du är tillräckligt sjuk och skröplig för att få hyra dig ett rum där. Numera handlar allting om pengar. Gamla får inte kosta, helst ska vi dö på jobbet dagen innan vi tvingas gå i pension… Och dom pensionärer som trilskas med att bli uppåt 100 ska minsann få veta att dom lever… Det borde vara en självklarhet för ett ”demokratiskt välfärdssamhälle” att ta hand om gamlingarna och ge det boende, den service, vård och omsorg som efterfrågas… En väl avvägd balans mellan avskildhet, sällskap och tillsyn. Trygghet!

Denna kvinna berättade att hon rest mycket, bott på olika ställen i världen, säkert gjort dumdristiga saker, men allt hade gått bra. Vi var båda överens om att vi levt i det bästa av samhällen i historien. ” Men hur har vi kunnat förlora det? och så snabbt? Jag oroar mig för barn och barnbarn!”sa, hon.Jag kunde bara instämma. Det är en värld därute som kräver vassa armbågar, hög röst, ”rätt” social tillhörighet… och tur! Ja, med hur ska det gå för dem, som inte har vassa armbågar och höga röster då? Lite svinn får vi tåla… så cynisk är världen!

I en bisats säger hon att hon känner sig som en Pantertant!!! Jag talade då om att du och jag skriver kort till personer och myndigheter och undertecknar dem med Pantertanterna. Det har vi gjort, till vilken nytta? Kan i alla fall inte skada…Inte gjorde vi det för att göra nytta! Vi gjorde det för att vara en väckarklocka ifrån forntiden! Väckarklocka från forntiden… nu var du rolig!

Elin! PANTERTANTER  finns- hur ska vi hitta dem? Dom finns nog lite överallt, problemet är att dom stryker omkring ensamma… Vi sätter upp en skylt att vi bjuder på kaffe med dopp, tror du dom kommer då? Bra idé! Låt oss göra det! Var? Det är ju det som är frågan… Denna dam kände samma frustration som vi. Hon undrade också vad vi kan göra. Vi börjar med en kopp… och en liten kaka. En vaniljdröm? Härligt vi är minst 3 som vill förändra och rädda världen. Vi växer…

En annan kriminell handling är/var att stycka upp SJ. Är det privat nu eller ej. Köper man en biljett nere på stationen lägger de på 85 kronor i service- vilken service. Så är det även om du åker buss! Det handlar bara om lönsamhet, men officiellt heter det ”omtanke om personalen” med rånrisker och annat. Datan är billig/gratis för företagen och personal är dyrt… De ger mig biljetten! Kan jag inte klara utav apparaterna utan måste köpa biljett på tåget (tror jag inte ens går längre) så blir det 100 kr extra. ”Det är dyrt att vara fattig,” sa min nya bekantskap. Sist när jag reste till Malmö så hade facket förbjudit personalen att ge service – kolla biljetterna. I Helsingborg steg 2 biffar från något securias bolag ombord och tillsammans kollade de biljetterna. Det måste betyda att det börjar bli farligt att åka tåg här, liksom i Sydafrika, där man kunde bli rånad och kastad av tåget. Vill myndigheterna att man ska stanna hemma? Nej, dom vill att du köper biljett via nätet! Och sedan stanna hemma? Det är nog OK om du åker också, men viktigast är att du betalar för en resa… Mobiltelefon duger också… De pengar jag har på mobilen räcker inte. Jag har som mest 75 kr. Du måste ju ha ett mobilabonnemang, det duger inte med telefonkort…

Jag pratade nyss med en vän från utlandet som hyrt bil. Hon hyrde över disk och då var priset 25 procent högre än om hon gjort samma via nätet. Så vi vill inte ha turister heller? Jodå, dom är ju väldigt lönsamma kunder om dom lämnat datan hemma…

En påtår till? Ja tack! Och en stark också! Du menar väl bara kaffe? Nå´t starkare har jag inte…

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Kriminella handlingar!

  1. Signe skriver:

    Hej Elin och Viola!
    Har just tittat in på er blogg och inte hunnit läsa så mycket än, men jag har en liten kommentar ändå, apropå biljettkollen på malmötåget. Har inte själv åkt med nämnda tåg men läst i tidningen. Först reagerar jag på att du, Viola, skriver att personalen är förbjudna att ge service – kolla biljetterna. Att ge service är väl inte riktigt lika med att kolla biljetterna, eller…? Att de inte fick kolla biljetterna berodde på att vissa resande hotat personalen när personalen krävt att få se biljetterna. Så att dra slutsatsen att det är farligt att åka tåg är att ta i, tycker jag. Det betyder att det finns människor som inte vill betala för sitt resande.

  2. Niki Loong skriver:

    Jag blir gärna en av Pantertanterna!!!

Kommentera

