Fablernas värld?

Hej Elin! Hej Viola!

Du kan inte gissa vad som hände mig i morse. Nej, jag är urkass på gåtor… Jag satt på balkongen väl påklädd och med en kopp kaffe i morse. Lyssnade på fåglarna, och dagdrömde om en något varmare sommar. Lätt hänt med sådana dagdrömmar i dessa kalla, blöta och lätt blåsiga tider! Plötsligt fick jag se några konstiga saker som rörde sig bakom mina balkongväxter, utanför balkongen. När jag reste mig och tittade ut och ned – vad fick jag se???? En älgtjur!!!  En älgtjur! Jag trodde inte mina ögon. Jag har inte ens sett några spår utav älg, eller hört någon prata om att det finns älg här. Har du haft en älg utanför ditt hus, men du bor ju i en tätort… I och för sig inte konstigt. Bor man i ett mindre samhälle, inte så långt ifrån den ”vilda” naturen, så kan det hända. Men ändå… fast å andra sidan, häromåret gick älgen in i en skoaffär… var det väl?  Hade jag bott högre upp hade jag missat honom. Stor, välväxt, imponerande. Maffiga är dom och inte helt ofarliga när dom är på friarstråt, men det är inte dags för det än? eller… tiden går ju så fort! Han stannade inte länge, hittade väl inte tillräckligt mycket matnyttigt. Han upptäckte väl snabbt att han saknade pengar,  för utanför skogen finns inget som är gratis…

På radion rapporterades det om den tragiska olyckan i Kolmården. Min reaktion, tanke om detta, var att den mänskliga faktorn har gjort ett misstag. Kanske misstag eller en liten intern uppgörelse om rangordning, var det inte en flock unga hannar? Det är svårt med stora, kraftfulla och potentiellt farliga djur som ser människor som artfränder och tror vi är lika tåliga, har lika häftiga tänder och tät päls… djuren vill kanske inget illa – bara umgås lite – men vi är ömtåliga och dör eller skadas av lite kärvänlighet, lek eller en tillrättavisning… Det blev som väntat ett ramaskri mot varg igen. Jag tror att människor är farligare. Det är absolut så, fler människor dödas av människor än av varg… Inte för att jag vill möta varken varg eller björn, men inte heller främmande hund ute i naturen. Det minsta man kan kräva utav folk i naturen eller som har hand om djur är att djuren visas respekt. Det är här det brister! Levande djur behandlas som döda ”gosedjur” i syntet och förväntas vara garanterat ofarliga och tåla all behandling utan att reagera… Dagens djur får inte vara naturliga, dom ska vara våra ”slavar” och vi människor ska kunna behandla dom lite hur som helst. Reagerar djuren anses dom farliga och ska avlivas! Bra om människor också visas respekt. Olyckor händer överallt, i alla jobb. Varvsarbetare, byggnadsarbetare, inom vården, polisen, och numera ska lärare vara införstådda med att bli utsatt för våld ingår i yrket. Ja, vad ska vi göra med skolan? Skilja elever och lärare åt…

Nu tar vi kaffet!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

