Tant Viola har varit på bio

Hej Viola, du ser ut att ha nå´t viktigt på hjärtat idag. Kaffe?

Berätta!

Häromdagen var jag på bio med några ungdomar, och såg filmen Hungergame.  Enligt tonåringarna var filmen SÅÅÅ BRA. Ja, den är bra. Den visar hur ett världskrig styrs. I filmen är det 12 distrikt som inte tycks ha någon kontakt med varandra. En gång om året tas en ung kvinna och man ut, mellan 10(tror jag det var) och 18 år, för att slåss. 23 kommer att dö, en blir vinnare och ska bli rikt belönad. Om man byter ut distrikten mot länder, så får man de rika och välutvecklade länderna och de fattiga och outvecklade. I filmen var distrikt 12 gruvarbetarnas distrikt, fattigt, smutsigt m.m. Därifrån kom hjältinnan. Distrikt 1 och 2 och en bit nedåt var de rika välutvecklade distrikten som tränar sina unga hela året för att kunna strida. Ungdomarna förs till huvudstaden, som ser ut som en elegant rymdstation. Hela scenariet styrs utav en slags programledare, alla i hela landet kan följa vad som sker på storskärm. Det gäller innan tävlingen(slakten, mina ord) gäller det att få så många sponsorer som möjligt. Under tävlingens gång kan viss hjälp ges om de har sponsorer.  Om deltagarna kommer ”ur kurs” skickar datapersonalen ut brandbomber som jagar dem rätt( jmf förarlösa drönare!), och i slutet när det inte finns mer än 2 deltagare kvar så hetsas de hemskaste kamphundar mot dem.

Den filmen måste jag också se, om jag vågar, efter din recension.

En av ungdomarna har läst alla böckerna, och upplyste mig om att detta är bara första filmen det lär komma tre till. Det blir bara värre och värre och inget lyckligt slut.

Som livet… eller?

Inte vet jag om det var någon mer än jag som analyserade filmen så här, men för mig var det helt tydligt. Görs sådana här filmer för att vi ska vänja oss vid tanken på ett nytt storkrig?

Kanske… för ett storkrig väntar helt säkert om hörnet… eller hjälper dessa filmer och böcker ungdomarna att se världen. Kanske tar dom politisk ställning? Men jag har ju inte sett filmen eller läst böckerna. Det verkar vara dags för det?

Är det ungdomsböcker vi ska börja läsa igen?

Har du inte läst Harry Potter eller sett filmerna? Det har jag och sen ville jag – gamla människan – börja på Hogwarts internatskola för magi.

Jag kommer också att tänka på min ungdom  – 60-talet så himla långt borta – och hur jag påverkades av Flower Power, Love Peace and Understanding, Woodstock, Bob Dylan och alla protestvisor mot krig och våld. För att inte nämna Barry McQuire och ”Eve of Destruction”… Det var grejor det!

Ja, vi har vuxit upp i det bästa samhället i historien. Måste det bli en parentes?

Det var detta som gjorde att jag började intressera mig för världen, för politik, började tänka och ifrågasätta… och blev antimilitarist bl a.

Ja, jag är tacksam för att få ha växt upp i ett hem där politik och samhällsfrågor diskuterades vid varje måltid, och även där emellan.

Tyvärr påverkades inte alla i min generation som jag…

Då är det bara att hoppas att inte heller alla dagens ungdomar väljer samma väg.

Ska du ha en blaskig kopp till, eller ska jag brygga nytt?

Tack en stark kopp kaffe vore gott!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

