Rätt tänkt, men…

Hej Viola

Uch, ska denna sena vinter aldrig ta slut? Den odlar förkylningar!

Ja, dom är väl det enda som växer i kylan, blåsten och nattfrosten.

Har du tänkt på att många goda och välmenande förslag, som blir fel, inte vad man tänkte?

Förslagen och lagförarbetena tillkommer i en tid och verkställigheten i en annan – med andra/sämre ekonomiska förutsättningar – och då blir det konstigt, eller det kan bli och tolkas hur som helst.

Jag tänker på en sådan lag som den Åhmanska, blev väl senare LAS, tror jag. I alla fall den lag eller förordning som skulle skydda äldre arbetare, så att de inte skulle petas för att ersättas med yngre. Det var en god tanke, tycker jag, men hur blev det? Det blev  ju så att unga inte kom in på arbetsmarknaden.

Tanken var ju väldigt god, att äldre inte skulle ställas utan försörjning när krafterna, orken och produktiviteten sjönk… tanken att människor skulle känna sig trygga till livets slut. Och sen tog jobben slut…

Tänk om de äldre i stället hade fått en delpension vid 55 år för att bli mentorer, läromästare åt de yngre som kom in. De äldre hade då fått tid att förbereda sig för ett liv utan arbete, och de unga hade kunnat utvecklas med tryggheten att det alltid fanns någon till hands att fråga. Någon som också hjälpte de in i arbetsgemenskapen, och kunde få dem att förstå att facket är en gemensam angelägenhet och ansvar.

Tycker jag låter himla bra, förankra den idén… vem tror du vill ha den? Om den är inte är gratis, förstås…

Äldreomsorgslagen var också väl tänkt, tror jag, hoppas jag. Äldre som utav olika anledningar inte kunde eller ville bo hemma kunde tidigare bara komma till sjukhem efter att alla ålderdomshem avvecklats i början av 80-talet. Servicehusen räckte inte till, om de nu fanns över huvudtaget. Den nya lagen skulle stötta och hjälpa människor att kunna bo hemma, så länge som möjligt.

Så var det tänkt. Omsorg och respekt för gamlingar som ville bo kvar hemma med katten… och ett tryggt boende när katten dött, anpassat efter gamlingens behov.

Sjukhemmen blev äldreboende, där den boende fick skriva kontrakt på sitt boende.

Så blev det. Men visst låter ”äldreboende” bättre än ”sjukhem”…

Men hur blev det? Valfriheten försvann. Det är som Spinoza sa, man har all  makt i världen om man följer strömmen. Går man emot finns det varken frihet eller makt. De som bor hemma kan få hemtjänst, men de som vill komma till ett äldreboende blir ofta nekade, därför att de anses  för pigga. Det finns inga platser, då dessa har skurits ner, trots att vi äldre blir allt fler.

Det här handlar ju om pengar… och människosyn. Den som inte längre är ”nyttig” och egentligen bara väntar på att dö – så ser många unga på äldre – får inte kosta… och pengarna behövs  ju ”bättre” på annat håll.

Det har lett till att gamla, ängsliga,  lätt dementa människor bor ensamma hemma. Förlägger saker, som de inte hittar tillbaka, ramlar. Det gör de på ett hem också, men förhoppningsvis finns där personal som kan hjälpa till då det behövs. Där människor som bor där är sjukare än de var på de gamla sjukhemmen. När hemtjänsten kommer hem till de gamla, så är det inte alltid de öppnar. Hemtjänsten får inte tränga sig på. Det är den boende som bestämmer -även när de inte har förstånd till det.

Vill gamlingen inte öppna eller äta så är det gamlingens egen vilja och val. Vi kallar det ”respekt”… men det handlar egentligen om pengar och det är det enda som räknas.

Varför ska läkare göra utredningar och finna att en person har diagnosen demens, när de som ska tillåta en plats på äldreboende, frågar den glömska och förvirrade personen om de vill flytta hemifrån. De vill inte  flytta hemifrån. Klart dom inte vill flytta. I den mån de vill något så är det att ha någon hos sig hela tiden eller att vara yngre och friskare.

Gamlingar vill ha det som prinsessan Lilian, tillsyn av sjuk/vårdpersonal dygnet runt i hemmet. En typ av personlig assistent. Det kanske är lösningen? Så vill jag ha det! Jag vill också vara yngre och friskare, vill inte du det?

Nej, varför det? Det har jag ju redan varit. Denna ålder är en ny upplevelse och utmaning.

Anhöriga sliter ut sig, och har ändå dåligt samvete.

Jo, så är det. Det är dom medelålders kvinnorna som först jagar tonårsbarn och sen stressar till föräldragenerationen med tvätt, matlådor… har dom planerat dåligt finns det ett spädbarn hemma att ta hand om också. Och när föräldrarna dött är kvinnorna utslitna… själva gamla och vårdar en sjuk man eller vaktar något barnbarn…

När jag blir mer glömsk än nu, men fortfarande vet vad jag gör, hoppas jag, att  få ett sådant piller som de gamla i Holland vill att vi över 70 ska få tillgång till, en modern ättestupa.

NEJ, VAD SÄGER DU! Själv vill jag sitta och lalla på hemmet… JA, DET VILL JAG, även om det inte finns… Aldrig att jag köper att vi ska avliva människor. Vi ska slåss för en mänsklig och god vård – medans vi orkar! NU!!!

Nej, inte avliva, men ge möjligheten att själv välja bort ett liv i misär och förnedring, ensamhet och oro,yrsel och smärta.

Nu behöver vi en påtår!

Häromdagen pratade jag med en gammal kompis, politiker. Jag beklagade mig över frånvaron av demokrati.  Hon tittade på mig och sa, men demokrati finns ju ingenstans. Demokrati är en utopi och vi är på väg mot den. Det är vägen som är viktig, inte målet. Det är en intressant synpunkt. Ett steg fram och två bakåt. Det är som vanligt. Det är våra förväntningar som är fel. Vi matas hela tiden med att vi är en demokrati, så till slut tror vi det.Det är nog så…Så blir vi  besvikna och uppgivna när vi upptäcker att det är fel.

Ja, jag känner mig grundlurad, arg och tror inte på så mycket längre… Den känslan är inte bra för den gör att man inte känner sig delaktig, den känslan skapar nonchalans och utanförskap… och är man inte en gammal tant kan den känslan bli farlig…

Det blir farligt när vi slutar bry oss om annat, än oss själva för stunden.

Ta en kaka till, Viola! Det ska jag göra.

Nej tack! Jag är nöjd.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

