Hej!

Kom in. Kom in. Är det du, Viola? Kaffet är snart färdigt.

Tack! Det kommer att smaka. Jag har tagit en promenad i solen. kyligt men skönt. Är det våren som är på väg eller? Nyss sprang jag på Britta så hon är ute och luftar sig så tidigt på dygnet som var så upprörd för att hon hade mött en beslöjad kvinna som trängt sig före henne på bussen. Vi fick en knepig diskussion om burka och slöja, dok. jag tycker det är helt OK att folk/ kvinnor klär sig i dok eller slöja bara man ser ansiktet. men visst är det knepigt att vi ska tillåta burka här medan vi skickar våra soldater att kriga i Afghanistan för att kvinnorna där ska slippa bära burka. Visst är det konstigt!

Vad har du gjort nu på morgonen?

Inte så mycket. Sett lite morgon-TV, om dagens elände. Som vanligt.

Det var goda kakor! Har du bakat dem eller köpt dem?

Bakat eller köpt? Minns inte. Är det åldern? Säkert köpt, men helt säkert hämtat från frysen…

Har du hört att Sverige, Sverige, vårt land, ska hjälpa Saudiarabien att bygga en vapenfabrik där? Det är ju vansinnigt, kriminellt! Jo, jag hörde det. Inte blir jag förvånad heller, men förbannad. I det infekterade Mellersta Östen, där upproren avlöser varandra. Vem stödjer vi i egentligen? Västvärlden och dom globala kapitalisterna.Vi ger pengar till demokratirörelser i Nordafrika och ska hjälpa Saudiarabien med att bygga en vapenindustri. I dagarna har vi dessutom fått en svensk som utsetts till FN´s andre ordförande. En svensk som ska förhandla om fred i de länder Sverige säljer och hjälper med vapen. Är det regeringen eller riksdagen som tar sådana här beslut? Borde det inte vara en folkomröstning om vi ska sälja vapen till områden som vill skapa demokrati? Har vi fortfarande demokrati? Jag känner mig lurad och förbannad.

Tänk om dom kunde säga som det är nån gång, men det skulle inte bli så vackert, demokratiskt eller humanistiskt. Vår självbild skulle krackelera och vi skulle inse att vi är som dom andra. Precis som dom andra som vi tar avstånd ifrån.

Om dom sa sanningen skulle det bl a låta så här:

– Vi skickar Jas-plan till Libyen för vi vill testa våra krigsmaskiner på riktigt, ihop med hårda Natokrigarproffs, vi ogillar störige, kaxige beduinKhadaffi med kvinnliga livvakterna som vi aldrig får kontroll över och vi behöver/vill ha kontroll över den libyska oljan. NU, vi har väntat länge nog!

– Vi handlar med vad som helst till vem som helst för vi behöver det för jobben och välståndet… mänskliga rättigheter kommer långt ner på listan (Annie Lööf sa nästan detta idag!) Vi anpassar oss efter vad som är möjligt (så sa en annan politiker? idag)

– Vi skickar våra soldater till Afghanistan för att testa skarpt läge och för att hålla oss väl med USA och inte äventyra dom goda handlesförbinderlserna som förser oss med nödvändig finelektronik till våra stridsmaskiner bla.

– Demokrati betyder egentligen att kapitalet har total kontroll över politiken. Våra demokratiska val är bara skådespel. Allt är uppgjort på förhand. Kapitalet bestämmer. Den med mest pengar, farligast vapen eller bäst manipulationsförmåga vinner.

– Västvärldens företrädare är så goda och dödar bara i goda syften, därför hamnar dom aldrig i Haag… bara dom andra.

– Muslimerna försöker få kontroll i Västvärlden genom att använda vårt dåliga samvete, genom den okränkbara Koranen och genom ”terror”hot. Västvärlden föröker få kontroll över muslimvärlden genom krig och bomber… i demokratins namn. Vad sysslar vi med?

– Vi använder ”goda ord” för det låter så fint och döljer vårt verkliga smutsiga uppsåt…

Kan jag få en påtår?

Självklart!

För att säga något positivt så kan jag berätta att häromdagen kom mitt barnbarn med en bok, som hon tyckte att jag absolut måste läsa. En rosa historia. Egoboost utav någon som kallar sig Blondinbella. Det är en bok som DU måste läsa. Blondinbella är en ung, mycket klok och skärpt feminist, som ger åtminstone mig hopp om att det finns en chans till en bättre framtid för tjejer/kvinnor.

Visst är hon bra! Tänk om jag tänkt så då för 100 år sen när jag var ung… då hade… ja, vad hade jag gjort då?

Tack för kaffet, men nu måste jag gå.

Hej då, vi ses!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

